إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية احببت شرطي الفصل الرابع 4 بقلم بتول اسامه
الحلقة الرابعة
نادين :اه يا عم مش تحاسب
فهد: اي دا هو انتي
نادين: هو انت هو انت ورايا ورايا تخبط في خلق الله كدا
فهد انتي الي كنتي بتجري وبعدين اي الي مشيكي في الشارع في وقت زي دا….
نادين: ملكش دعوه خليك في حالك
فهد بغيظ: خلاص براحتك انتي حره وسعي بقا الطريق علشان عايز امشي…
نادين بغضب: اتفضل يا خويا ..
نادين وهي ماشيه لقت شباب بيعكسو فيها…
شاب: في قمر يمشي كدا بليل ….
شاب تاني : علشان كدا بقول القمر بيطلع بليل مش بنهار ….
نادين بخوف: لا يخفه بيطلع با النهار …
الشاب: اول مره اعرف دي جديده دي
ولسه يمد الشاب علي نادين..
فهد: ايدك يخفيف احسن اكسرهالك ولا تحب تيجي البوكس
ضرب فهد كل الشباب ….
الشاب: اجري يلا دا طلع ظابط…
نادين بتوتر وخوف: شكرا
فهد: عفو مش بحب حد يشكرني تحبي اوصلك
نادين: هو انت علشان انقذتني يبقى خلاص هتوصلني كمان لا شكرا مش عايزين ….
فهد: طيب خلاص يا ختي خليكي تتعكسي تاني كدا بذمتك في حد ينزل في الوقت دا
نادين وهي حطى ايديها في وسطها
نادين : كنت بجيب اندومي. وسلام بقا اقبل ما عم محمود ينام ويقفل البوابه…
فهد: اي البت المجنونه دي …
_____________
عند ساره…
ساره: خلاص يا مرات بقا قولتلك اسفه
مرات لاب: عارفه لو عليتي صوتك عليا تاني اعملك فيكي اي …
نادين: حاضر مش اعلي تاني ….
مرات الاب: اتخمدي يلا ..
نادين ببكاء: فينك يا امي كان زمان كل دا محصلش… أنا لازم اهرب من البيت دا
بدأت ساره تحضر اشياءه وملابسها
ساره : لازم امشي من البيت دا واروح السكن الجماعي بس الشمس تطلع شويه …..
_________
تاني يوم….
نادين بتحضر نفسها للسكن الجامعي
نادين بتغني: قدام مرايتها بتدلع براحتها عادي عادي …
لام: يلا يا موكوسه هتتاخري
نادين: اي يما ما أنا بشوف لامهات بتزعل علشان بنتهم هيمشو من البيت وانتي فرحانه….
لام بزعل: مقدرش اسيبك يا نادين دا انتي بنتي حته من لحمي….
حضنت نادين لام…
نادين بضحك: هتوحشيني يا ماما اخيرا مش هدرب با الشبشب تاني
لام بضحك: طيب يلا علشان مطلعوش ….
نادين وهي بتجري …..
نادين: لا لا خلاص….
___________
عند يوسف وهو سائق سيارة سرحان…
يوسف: وحشوني اهلي اوي كان زمان دلوقتي معايا وعندي ضعف مملكات فهد كمان …..
__
عند ساره وهي بتجري في الشارع واقبل ما مرات باباها تشوفها
ساره: اخيرا هرتاح…. اه اه
يوسف: يلهوي اسف يا انسه اسف مش قصدي
ساره: حرام عليك شنطة السفر اتكسرت الي هروح بيها السكن ورجلي كمان
يوسف: اسف يا انسه أنا متحمل كل حاجه تعالى اوديكي المستشفى …
ساره: متشكره مش عايزه من حاجه من وشك….
يوسف: خلاص انتي حره بس اساعدك طيب علشان متشيلنيش ذنبك …
وفعلا يوسف اقومها وساعدها انها تقف ….
يوسف: صدقيني مش قصدي
ساره: خلاص مفيش مشكله …
______________
عند مريم…….
مريم: خلاص هانت وهتجوز فهد بقا اخيرا
فيروز: هههه اه اخيرا بس انتي متاكده يا مريم..
مريم : بتضحكي على اي ايوا طبعا متاكده علشان جدو قاله يتجوزني أو يتجوز بنت تانيه بس طبعا مش هيلاقي وخلاص فاضل شهر
فيروز بسخرية: هنشوف يا بنتي ….
________عند نادين
نادين: بخ اي يا ساره عامله اي
ساره: حرام عليكي خضيتيني
نادين: مالك زعلانه كدا ليه
حكت ساره لنادين اي الي حصل
نادين: واسمه اي بقا يا ساره الشاب دا
ساره: أنا اي الي يعرفني اسمه اي..
بس هو اداني الكرت دا وقالي لو محتاجه مساعده ابقي كلميني علشان خبطني وكدا
نادين: وريني كدا…..
ساره: اتفضلي أهو الكرت علشان تترتاحي
نادين بصدمه: دا يوسف..
ساره با استغراب: وانتي تعرفي فين دا انشاء الله
حكت نادين لي ساره علي كل شي
ساره: اه بقا وعلى كدا هو فاكرك اصلا…
نادين: مش عارفه بس انا فاكره وعمري ما نسيته دا شخص عسل …
ساره: اه عسل اوي دا ماشي يخبط في خلق لله….
نادين: طيب يلا يلا هنستلم لاوضه خلاص…..
_____
عند مرات لاب ساره
مرات لاب: صدقني يا احمد مش عارفه هي راحت فين….
لاب: يعني أنا سهران في الشغل وقولت اجي الصبح علشان اوصلها مش القيها في البيت وكماان انتو مش عارفين هي فين…..
اروي بنت مرات لاب : صدقني يا عمو مش عارفين راحت فين
لاب : هتصل على نادين صاحبت ساره يمكن تكون معاها
______
عند نادين وساره
ساره: حلوه اوي الغرفه يا نادين
نادين: فعلا حلوه اوي…
هاتف نادين بيرن…..
نادين: الحقي يا ساره باباكي بيتصل
ساره: حاتي اكلمه زمانه قلقان عليا
لاب: الو يا ساره انتي فين يا بنتي. أنا بدور عليكي
ساره: أنا في السكن يا بابا متقلقش عليا ومعايا نادين….
لاب : خلاص يا بنتي خلي بالك بس من نفسك…
نادين : يلا يا ساره علشان نلحق المحاضره بقا اول يوم
ساره : يلا بسرعه أنا متحمسه…
_______
عند فهد… وهو سرحان بيفكر في نادين…..
دخل عليه يوسف…
يوسف: اي يا صديقي سرحان في اي
فهد : لا مش سرحان في حاجه
يوسف: يلا ورانا مهمه شغل بكرا
فهد: اه يلا …
_______ بعد مرور يوم…
ساره: يلا يا نادين هنتاخر على المحاضره
نادين: مش قادره اصحي عايزه انام ..
ساره: يلا علشان خاطري…
نادين: لا مش هقوم…..
فكرت ساره وتذكرت اي الي هيصحي نادين
نادين بفذع: ااه اي دا. أنا بغرق اه اه البيت بيغرق
ساره: اسكتي اسكتي هتفضحينا
نادين: في حد يعمل كدا يا ساره
ساره: اعمل اي يعني يا نودي انتي الي مش راضيه تقومي يلا
غيرت نادين ملابسها…..
وذهبت نادين وساره الي الكليه…
المعيد الجامعه بعصبيه: اي الي اخركو كدا أنشاء لله
نادين: اسفين يا دكتور مش هنتاخر تاني
المعيد الجامعه: اتفضلو ادخلو وهيتنقص خمس درجات في اعمال السنه …..
ساره بصوت منخفض: انتي السبب يا نادين الدكتور نقصنا في اعمال السنه أهو…
نادين: اعمل اي يعني …
معيد الجامعه:قومو اقفو انتم لاتنين ….
نادين وساره وقفو بتوتر…
معيد الجامعه: اخر مره كنت بقول اي..
حاله من الصمت ””
معيد الجامعه بعصبيه: اه مفيش رد هيتنقص بدل خمسه ضعفها اتفضلو اجلسو
ساره في سرها: منك لله يا نادين
وكذلك نادين….
__________ بعد مرور من لايام…
الجد : ها يا فهد ناوي على اي هتتجوز مين
فهد: سيبني بس يا جدو اسبوعين افكر
الجد بعصبية : هنشوف يا فهد ودي اخر فرصه…..
( يا تري اي الي هيحصل في أحداث الجيه وهل فهد هيتجوز مريم ولالا)
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية احببت شرطي)
إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)