إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية انت قدري الفصل الثالث 3 بقلم رحاب القاضي
الحلقة الثالثة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ريم بتوتر
انت بتعمل ايه يخربيتك اوعي كده..
احمد بغيظ
بقي انا اتضر*ب واتهان واتخانق مع صاحب عمري واتدبس في واحده زيك بسببك وبسبب حاجه ما عملتهاش..
ريم وشها قلب احمر وقالت بتوتر
لو سمحت اوعي كده غلط وبعدين انت جاي هنا عايز ايه اصلا؟…
احمد قرب منها اكتر وقال
هعمل اللي انتي قولتي عليه لاخوكي عشان يبقي معاهم حق واتعاقب بضمير مستريح…
برقت ريم بخوف وقالت
انت اتجننت صح، لا لا انت متربي ومش هتعمل كده..
احمد وهو بيلمس حجابها بأيده
ده انا ما شوفتش دقيقه واحده تربيه يا ريم…
ريم ابتسمت وقالت
انت متأكد انك عايز تعمل كده؟..
احمد بصلها بقلق وقال
ايه ده ايه السهوله دي لا انا مش مطمنلك..
ريم ابتسمت بشر وقالت
انا ما حدش يجي عليا ويكسب ابداً…
_ خلصت كلامها وذقته جامد وقالت بصوت عالي وهي عامله نفسها بتعيط..
ريم
حرام عليك يا احمد ليه عايز تعمل كده عملك ايه ممدوح عشان تأذيه في اخته..
_ وقبل ما يرد عليها احمد بأي حاجه، فتح ممدوح الباب جامد ودخل وبصلهم بصدمه واحمد قال بخوف..
احمد
والله العظيم هتجوزها بس اهدي بلاش النظره دي وبعدين انت ايه اللي جابك من الشغل..
حضنت ريم ممدوح وقالت
الحيوان ده كان عايز اعااا والله مش قادره اقول لقد خدش حيائي يا اخي..
احمد بغيظ
هو انتي تعرفيه الحياء ده ولا عمرك سمعتي عنه..
ممدوح قرب منه وقال بغضب
انت يطلع منك كل ده ومع مين ما اختي يا حيوان..
ـ خلص كلامه وضربه بالبوكس في وشه واحمد وشه بقي ينذف، وقال بعصبيه..
احمد
جرا ايه يا ممدوح هي مش يعتبر خطيبتي ويا عم كنت بتكلم معاها كلمتين وهي اللي كبرت الموضوع وبعدين ما هي قدامك اهي فيها حاجه تدل علي كلامها..
بص ممدوح لريم اللي قالت
لااا اوعي تصدقه ده كدااب طيب حتي اسأل عم عوض علي اللي حصل..
قال عوض
ايوه يا استاذ ممدوح الدكتور اداني 200 جنيه وقالي اخليها تنزل واضحك عليها واقولها انك بتعت ليها حاجات، بس ما كنتش اعرف نيته من الموضوع كده..
ريم وهي عامله نفسها زعلانه
شوفت يا دوحه، مش بس اللي عملو لا ده عايز يكدبني..
احمد بصلها بحقد وقال
هتجوزها ودلوقتي اكتر من كده تاني مش ده اللي هيريحك..
ممدوح اتنهد وقال
النهارده بالليل يا احمد تجيب امك والمأذون وتيجي..
ريم
هطلع والله واعملك كل اللي انت عايزه، بص شهر بحاله هسمع كلامك لا مش شهر كتير اسبوعين… برضو كتير… بص انا تلات ايام هسمع كلامك بس والنبي بلاش جواز، هو انا بتاعت الحاحات دي هو انا بتاعت جواز اصلا ما تقولو حاجه يا عوضيكو..
عوض بسخريه
يا شيخه وافقي علي الاقل حتي العماره تخلص منك..
ممدومح بغيظ
حتي البواب مش طايقك….
احمد بضيق
ماشي يا ممدوح وانا اسف علي الموقف ده بس والله انا نيتي كانت اا..
ممدوح بحده
امشي يا احمد ولسانك ما يخاطبش لساني تاني…
ريم بخوف
يا ممدوح ما تهزرش قوله ما يجيبش حد وما بجيش انا مش هتجوز انا حد ما اعرفوش..
_ بصلها احمد بشماته ومشي، وراااح المستشفي بتاعته وقند في مكتبه بص لوشه اللي بقي في كدمات من ضرب ممدوح ليه واتنهد بضيق وقال..
احمد
كله منك يا ماما مالقتيش غير دي تخليني اتجوزها، ودي هعيش معاها ازاي بس يا ربي..
دخلت عنده الممرضه وقالت
يالهوي مالك يا دكتور احمد انتي في عربيه بحمار عدت علي وشك..
احمد بغيظ
عربيه بحمار تعدي عليكي وتخلصني منك يا رباب عايزه ايه؟..
رباب
ما فيش بس استاذ ممدوح صاحبك بره عايزك..
احمد بقلق
ممدوح، طيب دخليه بسرعه يلاا..
_ طلعت الممرضه ودخل ممدوح وبص لاحمد وقال بحده..
ممدوح
بعيد عن اختي خالص اهو، انت كنت جاي عايزها فأي؟..
احمد بضيق
ليك عين تكلمني بقيت مسخره في المستشفي بسبب ايدك الطويله..
ممدوح
يا جدع حط نفسك مكاني هتعمل ايه؟..
احمد بهدوء
كنت جاي ارخم عليها شويه والله العظيم ما حصلت حاجه وبعدين طيب ما انا كنت ممكن اطلع فوق باي طريقه لو عايز اعمل حاجه وحشه مش اختار اوضة عوضيكو.. يووووه قصدي عوض..
ضحك ممدوح غصب عنه وقال
انت وصلت لعوضيكو، علي العموم انا جاي اقولك هي قالتلي كل حاجه بس خليك بعيد عنها بقي..
احمد
احلف قالتلك كل حاجه بجد حتي اللي حصل في المكتب؟..
ممدوح
ايوه لما لقيت الموضوع هيقلب علي جواز قالت الحقيقه، انا بجد تعبت ريم مش هتكبر ابدا ولا هتتحمل المسؤليه وفاكره ان حياتها مسلسل تىكي او كوري من اللي بتشوفهم..تخيل انت لو كان حد غيرك اللي عملت معاه كده..
احمد بسخريه
لا اطمن اللي زي اختك دول مش بيجو غير علي الغلابه اللي زييي، قولي انت مش قولت انها عملالك توكيل عام عشان المشاكل اللي في بلدكم وكده..
ممدوح
ايوه بس انت ليه بتسأل؟..
احمد بخبث
هجيبلك عقد عمل محترم وتمشي عليه بالنيابه عنها وختك تيجي تشتغل هنا واقسم بالله هتكون اختي هنا وانا هعرف ازاي اخليها تقول حقي برقبتي..
ممدوح بتفكير
لو عملتلك مصيبه في المستشفي انا مش مسؤل ولا تقولي ادفع وصلح والجو ده؟..
احمد ضحك وقال
ايوه انت بره الموضوع بس اللي اعمله فيها من حيث الشغل ما تجيش تقولي ارحمها….
ممدوح بهدوء
لا يا صاحبي انا عايزها تقول حقي برقبتي…
ـــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــ
_ في مكان تاني احدي القري الصعيديه، في بيت كبير كان قاعد راجل كبير وهو بيضحك بشر وقال لابنه اللي قاعد جنبيه..
فتحي
واخيرا بعد 15 سنه عرفت طريق عيال عمي..
كمال
اللي وصلني انه بقي مهندس ولد الحرام وجدتهم ما*تت وهو ربي اخته وخلاها دكتوره وعايشين ولا علي بالهم..
فتحي بجمود
انا عايز رقبة ممدوح مش هناخد حقنا من حريم حقنا عند ولد رشاد وقدام البلد كلها عشان نريح ابوك في قبره…
كمال
واخته هتعملها ايه..
فتحي بخبث
مكانها بيت عمها بس نخلص من اخوها الاول..
_ في الوقت ده كانت الشغالن اللي عمرعا 50سنه واقفه بتسمع كلامهم من ورا حيطة المطبخ، ومشيت بسرعه ودخلت اوضتها وقالت لنفسها..
سعديه بخوف
انا لازم امشي من هنا عشان اعرف اكلم ممدوح واحذره من شرهم..
ـــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــ
_ في بيت ممدوح وريم كان ممدوح قاعد بيتفرج علي التلفزيون وقربت منه ريم وقالت..
ريم
بص ما هو انت يا تصالحني يا تصالحني ما عنديش خيار تالت..
ممدوح
انا اللي اصالحك يا ريم ليه ان شاء الله هو انا زعلتك من الباب للطاق..
ريم بغيظ
عشان انت فرضت عليا اشتغل وانت عارف انا ما بحبش القيود واني التزم بحاجه ولازم اعملها..
ممدوح
بس انتي لازم تعملي كده يا ريم، افرض انا خصلتلي حاجه مش لازم تكوني قويه وتعرفي تاخدي حقك وتعيشي..
حضنته ريم وقالت
انت معايا وانا قويه باخويا وبس..
اتنهد ممدوح بضيق وقال
هو انا ضامن عمري وانتي عارفه اللي فيها كويس يا ريم، انا لو بقول ما تخصليش حاجه فعشانك انتي مش خايف منهم قد ما خايف عليكي…
ريم بدموع
وليه السيره الغم دي، ما هما خلاص مش قادرين يوصلولنا، ولو كانو هيوصلو كلن وصلو زمان..
ممدوح بهدوء
طيب عايزاني ما ابقاش زعلان منك؟..
ريم
ايوه طبعا..
ممدوح
بكره اول يوم شغل ليكي عند احمد انا مضيت عقد العمل بالتوكيل اللي انتي عملااه..
ريم بغيظ
لا انت ازعل مني احسن، انا مستحيل لروح عند صاحبك ده ولا اشتغل عنده ابداً..
_ تاني يوم كانت ريم قاعده قدام احمد في المكتب بتاعه، وقالها احمد بخبث…
احمد
جو لعب العيال مش عندي في المستشفي، هنا شغل وبس.
ريم
انا هتنيل ابدأ شغل امتي وهعمل ايه بالظبط انا اول مره اشتغل و…
احمد بحده
لما امون بتكلم ما تقطعنيش والا والله هتاخدي جزا ومش زي اي موظف لا انتي هتاخدي سعات عنل اضافيه..
ريم ابتسمت وقالت
طيب ما تخصملي احسن..
احمد بحده
انا هنا اللي اقرر انا اعمل ايه وما اعملش ايه..
ريم اتنهدت وقالت
ماشي قرر بقي وخلصني..
احمد قام وقف قدامها وقال
هو انا بلعب معاكي في الشارع، تتكلمي معايا بادب فاهمه ولا لا..
ريم بغيظ
انت ازاي تكلمني كده انا لو قولت لممدوح اا..
ضحك احمد وقال
هو ممدوح ممكن يصدقك تاني بعد اللي انتي عملتيه قبل كده اصلا؟..
ريم وقفت وقالت
طيب حفاظاً علي كرامتك وكرامة اللي جابك قصدس جنابك انا عايزه اعرف انا هشتغل ايه هنا؟..
احمد بخبث
هيكون هتشتغلي ايه سمكري دكتوره اكيد…
ريم بغيظ
اضحك ولا ابين سناني ولا اعملك ايه…
احمد بصوت عالي
يا رباااااااب…
ريم اتخضت وقالت
يخربيتك اديني اشاره انك هتنده علي حد، فزعتني..
احمد
اخرسي خالص وحاجه كمان، لو ايه حصل انا مش عايزك تتعاملي مع امي ابداً..
ريم بسخريه
والله انا نفسي بجد ما اتعاملش مع امك…
بصلها بحده ودخلت رباب وقالت
تحت امرك يا دكتور احمد؟…
احمد
خدي الدكتوره ريم وديها لاوضة المتدربات اللي تحت اشرافي انا والدكتوره ساره، واديها قايمة الشروط والالتزمات…
رباب
حاضر.. اتفضلي يا دكتوره ريم..
ريم حطت ايدها في ايد رباب وقالت
يلا بينا يا اوختشي الا قوليلي هو الكريم اللي اناي حطاه في وشك ده اسمه ايه ولو اغلي من 100 جنيه ما تقوليش اسمه عشان مش معايا غير 90…
طلعو واحمد غصب عنه ضحك وقال
يا بنت المجنونه..
_ وبعد شويه في مكتب المتدربات كانت ريم قاعده بتبص علي الدكاتره اللي قاعدين كل واحد وواحده فيهم ماسكين ورق وباصين فيه..وقرب منها ولد وقال..
الولد
حضرتك جديده معانا يا دكتوره مش كده..
ريم
ايوه اهو زي ما انت شايف..
الولد
طيب اعرفك بيا اما طارق الشيخ اا..
ريم بصدمه
احلف انت طارق الشيخ بنفسه بس انت طويل واللي بنشوفه في التلفزيون قصير ودوكا مطرب انت دكتور تقريباً..
طارق
تقريباً كمان يا بنتي عادي تشابه اسماء وبعدين انا ايوه دكتور متدرب هنا..
ريم
وانا ريم دكتوره لسه هتدرب معاكم هنا..
طارق
علي فكره الدكتور احمد والدكتوره ساره متساهلين جدا معانا والتدريب ساهل جدا وكمان هينزلونا عملي بسرعه..
ريم
لا لا انا جاي افشل فيه، انا واحده عايزه اتجوز واقعد في البيت مش وش شغل انا…
طارق
وربنا مش لوحدك اللي عايزه كده،كل اللي موجودين هنا..
_ ضحكو هما الاتنين ودخل في الوقت ده احمد والكل سكت وبص احمد بضيق لريم وقال بصوت عالي..
احمد
دكتوره ريم اتفضلي اقعدي قدام هنا..
ريم بصوت واطي
ايه الجو ده هو احنا في درس عربي…
_ قامت ريم وقعدت قدام بعيد عن طارق، واحمد قال بكل هدوء..
احمد
النهارده هيبقي عندنا اختبار بسيط هيكون نظري وبعدين هنطبق عملي جاهزين..
_ الكل قاله ايوه وفعلا بدا احمد يختبر فيهم باسئله صعبه، واستغرب جدا ان ريم فعلا شاطره جدا وجاوبت علي الاسئله بتاعتها بكل ذكاء، لحد ما جه وقت التطبيق العملي..
احمد
دكتوره ريم جوه في طفل عنده جفاف في حقن لازم ياخدها وعايز تشخيص لحالته كويس..
ريم بقلق
انا ادي حقن اومال فين الممرضين..
احمد
انا لو عايز الممرضه هي اللي تعمل كده كنت هقولها بس انا عايزك انتي اللي تنفذي ده..
ريم بقلق
طيب سؤال بس هو الطفل اللي جوه ده عنده كام سنه..
احمد بسخريه
هما الاطفال بيكون عندهم جفاف حاد وهما عندهم كام سنه يا دكتوره؟..
ريم
عاادي ممكن يكون طفل عنده عشرين سنه وعنده جفاف عاطفي..
احمد بحده
ادخلي جوه شوفي شغلك وبلاش تخلي صوتي يعلي هنا انا دكتور محترم..
ريم بسخريه
محترم علي مين يا سكر افكرك باللي كنت ناوي تعمله فيا في اوضة البواب اخص..
_ وسابته ودخلت الاوضه واحمد ضرب كف بالتاني وقال لنفسه..
احمد
والله هتشلني والله..
_ وبعد شويه كان احمد قاعد في مكتبه وفجأه سمع صوت دوشه ولسه كان هيطلع لقي ريم داخله عنده بتغيط وقالت..
ريم
احمد في واحده حرمبوءه بره قالتلي يا فاشله…
_دخلت في الوقت ده بنت حلوه اووي وقالت وهي متعصبه جدا..
ساره
احمد لو سمحت البنت دي لازم تمشي من هنا حالاً..
_ تفتكرو احمد هيعمل ايه؟….
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على ( رواية انت قدري)
- لقراءة جميع روايات الكاتب اضغط على (روايات رحاب القاضي)
إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)