إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية عصابه مجانين الحب الفصل الخامس عشر 15 بقلم نور محمد
الحلقة الخامسة عشر
وقف ادهم اهو بياخد نفسه بصعوبه فقام كمال وحازم ومراد وقربو منه بسرعه وخوف بعد ماحالته اتقلبت وبقى بيتنفس بقوه كأنه بيغرق في البحر
*******************
في المستشفي **
كمال بضيق: خير يامدام فريده ايه الي رجعك لأدهم تاني بعد السنين دي كلها
فريده بحزن: كمال انا عارفه ان ادهم زعلان مني وبسبب انه فاكر ان عيله مامته اتخلت عنه بعد موت امه وابوه بس دي مش الحقيقه صدقني انا عرفت الي حصل كله ولازم ادهم يعرف كمان لان ده حقه
حازم بحده: يعرف ايه ادهم رجعت ليه الحاله تاني بسبب رجوعك انتي فلو سمحتي يامدام اخرجي من حياه ادهم كلها وسبيه في حاله بقى
فريده: انا عارفه بحاله ادهم وهخرج من حياته والله بس لازم يعرف الحقيقه الاول ارجوك ياكمال دي فرصتي الوحيده عاوزه اكلمه عشر دقايق بس والله
تهند كمال وقال:تمام خدها ياحازم على غرفه ادهم وافضل معاه لغايه ماتخلص هي
حازم بضيق :بس يابابا
كمال بحده:نفذ الي بقولك عليه ياحازم بدون نقاش انا فاهم بعمل ايه ياله
حازم:تمام يابابا اتفضلي يامدام معايا
رحل حازم ومعاه فريده على غرفه ادهم وكانت حبيبه قاعده جنبه بخوف عليه
فريده:لو سمحتي عاوز اتكلم مع ادهم عشر دقايق بس ممكن تطلعي بره
حبيبه بغضب:لا مش هسيبه واخرج مستحيل
حازم بمقاطعه:معليش ياحبيبه عشر دقايق بس سيبها تكلمه وانا هنا معاه متخافيش
بصت عليها حبيبه بغضب وطلعت بره وفريده قعدت جنبه وهو مغمض عنيه
فريده بحنيه:ادهم ياحبيبي اصحى انا عاوزه اتكلم معاك
ادهم سمع صوتها وافتكر امه لان خالته تؤام امه الله يرحمها
فتح ادهم عنيه وقال:ماما انتي هنا
فريده بحب:انا مش ماما ياادهم بس يعلم ربنا انك زي ابني واكتر كمان
ادهم اخد باله منها فقام بتعب وضيق:انتي بتعملي ايه هنا اطلعي بره فورا
فريده بحزن:حاضر يابني هخرج بس عاوزه اقولك حاجه مهمه لازم تعرفها
ادهم بضيق:مش عاوز اسمع منك حاجه اطلعي بره مش عاوز اشوفك قدامي
فريده:اسمعني ياادهم انا عرفت مين الي قتل اختي فايزه وقتل زوجها احمد كمان
قام ادهم بصدمه:انتي بتقولي ايه مش هما ما*تو في حادث زمان قصدك ايه بتقت*لو ومين عمل كده
فريده بدموع:انا هحكيلك كل حاجه عرفتها من كام يوم كده بس الاول هقولك الحكايه كامله زمان مامتك فايزه الله يرحمها لما اتعرفت على بباك احمد وحبو بعض كانت عيلنا يعني عيله امك مش موافقين على ابوك لانه من عيله متوسطه الحال مش تليق بعيله السويسي بس
امك الله يرحمها اصرت على الزواج من ابوك احمد فوافقو في الاخر وبعد مااتولدت انت وكملت خمس سنين عرفنا انهم عملو حادث سوى وما*تو فخالك وقتها قال لجدك ان سبب موت اختي فايزه هو احمد ابوك وهي ماتت معاه بسبب اهماله لان العربيه كان فيها عطل وخالك حط اللوم كله على بباك في موت اختي
علشان كده جدك عطاك بعدها لعمتك وجوزها علشان يربوك وده طبعا سبب كرهك لينا اننا اتخلينا عنك زمان بس انا من كام يوم عرفت الحقيقه وسمعتو بودني كمان يادهم
ادهم بصدمه:حقيقه ايه؟!! حصل ايه قولي بسرعه
فريده بدموع:حقيقه موت اختي وجوزها في شخص قتل”هم وللاسف الشخص هو زوجي عادل السعدني
انا سمعته بودني وهو بيقول كده لأنه كان بيحب فايزه اختي زمان وهي رفضته واجوزت ابوك فهو رفض الفكره دي وحسبها خيانه ليه علشان كده اجوزني لاني شبهها اوي وبفكره بيها وكمان علشان يقدر يخطط لقتل”هم وبدون ماحد يشك فيه حتي
ادهم سمعها والدم غلى في عروقه من الغضب
ادهم بغضب:يابن ال*** بقى عمل كل ده علشان يقتل ماما وبابا والله مانا سايبه ولازم اشر*ب من د*مه كمان
فريده بدموع وبخوف عليه:لا اهدي يابني انا قولتك الحقيقه علشان تاخد حقك منه هو صحيح زوجي بس كمان كسرني اوي ودمر حياتي كلها حرمني من الخلفه وكان بيقول العيب مني بس انا شوفت التحاليل الاصليه وعرفت الحقيقه انه هو الي المعيو*ب مش انا وكان بيضحك عليا بس وكمان قتل اختي توأمي لانه مجنون ومريض بجد
ادهم بحنيه:اهدي ياخالتي وانا اسف لاني بعدت عنك وانتي مش ليكي زنب وصدقيني انا هاخد حقك وحقي منه وده وعد من ادهم السنغاري ياخالتي
فريده بحب:ربنا يحميك العمر كله يابني بس متتهو*رش وتضيع نفسك ارجوك ياادهم
ادهم بحب:متقلقيش انا هاخد حقي منه بالقانون ياخالتي لازم يتعاقب على كل الي عمله ده
********************
بعد ساعتين في غرفه ادهم **
كان حازم ومراد مع ادهم والباقي رجعو للبيت تاني لانهم تعبانين
مراد بصدمه:هو عمل كل ده ازاي ياادهم حقيقي في شخص يعمل ده كله بدون شفقه ايه ده مريض بجد
ادهم بغضب:ايوه هو فعلا مريض وانا لازم اخد حقي منه واخليه بعترف بجر*يمته واخده لحبل المشن’قه بايدي كمان
حازم بتفكير:طيب ازاي هنعمل كده احنا لازم نجيبه هنا الاول علشان نخليه بعترف بلسانه
مراد بخبث:سيبوها عليا انا المره دي عندي ليكم الشخص المناسب للمهمه دي ياشباب
ادهم وحازم بفرحه:بجد يامراد مين؟؟
مراد ببسمه:عمار الشبح هو الوحيد الي هيقدر يجيبه هنا ويساعدنا في استجوابه كمان
ادهم بخوف:عمار الشبح..شبح ازاي يعني؟!.
مراد بضحك:هههه لا سيبك دي حكايته كبيره اوي المهم جهز نفسك وبكره يكون عندك وجاهر للاستجواب كمان
ادهم بفرحه:تمام اعتمدت عليك يامراد بس اوعي تكسفني بقى
مراد بثقه:لاعيب عليك انت ليسه متعرفش مين هو عمار الشبح ابن الصياد
(عمار الشبح بطل روايتي الجديده بازن الله ♥)
**************
وفي اليوم التالي امام مخزن مراد القديم
ادهم بقلق:انت متأكد يامراد انه قدر يجيبه بالسرعه دي اصل انا مش مصدق والله
مراد بخبث:ما انا قولتك انت ليسه متعرفش مين هو عمار الشبح ادخل ومتقلقش ياحبيبي خالص
دخل مراد قبلهم وبعده ادهم وحازم للمحزن واول ماشافوه قدامهم صرخو بخوف
مراد بخوف:في ايه بتصرخو ليه؟!! شفتو شبح..
ادهم وهو يشير لرجل يقف في الظلام وعلى وجهه قناع مخيف:ماهو فعلا شبح حتي شوف بعينك اهو هنا واقف في الظلمه
مراد بضحك:اسكت يااهبل احسن ياجي يفرجك هو شبح ازاي.. ده عمار صاحبي تعال ياعمار وحشتني ياصاحبي والله
قرب عمار منه وحضنه بااخويه: وانت كمان عامل ايه يابو الصحاب
مراد:بخير ياصاحبي مدام انت بخير
وفي الجهه التانيه ادهم ماسك في حازم بخوف وحازم كمان كان خايف من شكل عمار وقناعه المرعب فعلا
مراد بضيق:في ايه تعالو هنا سلمو عليه مالكم كده خايفين منه
ادهم اشار لعمار بايده من بعيد:اهلا ياستاذ عمار عامل ايه والجو عندك فوق حلو والمهم في تغطيه واضحه عندك فوق
انفجر حازم في الضحك رغم خوفه من عمار وحتي مراد وعمار نفسه ضحكو عليه
عمار بضحك:باين دمه خفيف اوي تعال هنا ياض وانشف خايف من ايه
ادهم بخوف وهو ليسه ماسك في حازم:لا انا مرتاح هنا شكرا اصل الجو هنا حلو وجميل اوي والله
مراد بيأس من تصرفات ادهم:عمار انت جبته مش كده
عمار بثقه:عيب عليك ده انا ابن الصياد اهو مربوط هنا على الكرسي ده
عمار اشار على الكرسي في اخر المخزن فقدم مراد وحازم وادهم منه وعمار فضل واقف بيراقب من بعيد بس
ادهم اول ماشوفه قدامه ضربه بلكمه قويه بغضب:بقى انت ياوا*طي يا*** تق’تل بابا وماما زمان لانها رفضتك بس. ده انا هشر*ب من د*مك يابن ال*** ياحيوان يا…
ادهم هجم عليه و كان عاوز يمو*ته من غضبه بس لحقه حازم ومراد بسرعه وبعده عنه
حازم:اهدى ياادهم ارجوك مش كده اهدي
مراد وهو ماسكه بتعب:اهدي يخرب بيتك انت من امتي قوي كده اتهد بقى
ادهم بغضب مفرط:ابعدو عني لازم اخد حقي منه الحق’ير والوا*طي ده ال***
حازم حط ايده على بقه بسرعه وقال:خلاص خلاص وفر طاقتك واهدي علشان نعرف نتصرف معاه
ادهم بغضب:اعترف ياحيوان بسرعه انت قتل”تهم قول كده بسرعه دنا هوديك في ستين داهيه بس اصبر عليا بس
عادل بضحك وألم :انت فاكر كده هعترف لا طبعا مستحيل وكمان ووفاه امك وابوك فات عليها سنين كتير وتقيدة ضدّ مجهول يعني انا في السليم ياحبيبي
ادهم بعصبيه:اه يابن ال*** يازباله يا***
حازم:ادهم اهدى كده احنا مش هنقدر نعمل ليه حاجه علشان يعترف
مراد بتفكير:طيب ايه رأيكم نعذ*به لغايه مايعترف
ادهم باعجاب:ايوه فكره حلوه اوي احنا نعذ*به ونط”لع ليه ظوافره ونق’طع حته من فخد*ته وصرصور الودن كمان ونطفي سجاير في عن”قه ايه رأيكم
عمار سمعه من بعيد وضحك بصوته كله وقرب منهم
عمار: هههههه مش انا قولت دمك خفيف ياض ياادهم بس انا عندي حل اسهل واسرع للمشكله دي
مراد بالهفه: قول ياعمار بسرعه انت افكارك كلها جميله وناجحه كمان
ادهم بسخريه: اتفضل ياشبح فرجنا اخر مواهبك القيمه
عمار: تمام هتشوف وبعدين حسابك معايا يابو د*م خفيف
ادهم بلع ريقه بخوف من نظره عمار وعمار قرب من عادل بشر
عمار بشر: قبل ماعمل فيك حاجه حابب تعترف من نفسك اسهل او تدوق علاج الش’بح من ايدي
عادل خاف من نظره عمار المرعبه بس تصنع القوه قدامه وقال: اتفضل اعمل الي عاوزه انا مش هتكلم برضو
عمار ابتسم بشر من تحت القناع بتاعه وقال: تمام نبدء بس عاوزك تتح”مل معايا خمس دقايق بس
عادل بلع ريقه من كلام عمار المخيف وعمار رفع بس ايده وضر’به ضر’به وحده على جنب رقبته فصرخ عادل وادهم كمان معاه من الخوف
عمار بضحك: في ايه يابو د’م خفيف ليسه دور جاي متقلقش
ادهم سمعه وجري على حازم بخوف: حازم انا عاوز اطلع من هنا بسرعه ارجوك
حازم بضحك عليه: اجمد ياض ده بيهزر معاك بس اخرس خالص
مره دقيقه على عادل فجأه زراعه بقى شكله زي المشلو”ل بالظبط
عادل بخوف: ايه ده دراعي ماله مش قادر احركه ابدا وبقى بيو*جعني اوي كده ليه؟!!
عمار بخبث: متخفش ده لانه بقى مشلو”ل فعلا دلوقتي ومش هتقدر تستخدمه تاني غير لما انا ارجع مركز عصب دارعك لمكانه الصحيح تاني بس
مراد كان واقف بيتفرج عليه بفخر لانه عارف قدرات عمار صاحبه وحازم مبهور بعمار برضو وادهم طلع من خلف حازم وبقي بيصفر لعمار
ادهم بتصفير: الله عليك ياجامد معلم والله ياستاذ شبح
وبعدها قرب منه بخوف وقال: بس ممكن تعلمني الحركه دي لان حمايا ايده تقيله اوي والله ونفسي اثبته لوقت كده
عمار بعد عنه بضيق وقال: ولااا ابعد عني انت مش طبيعي ومجنون والله
ادهم قرب اكتر بحماسه: يعني هتعلمني مش كده ياعموري
وقع مراد وحازم على الارض من شكل ادهم وهو قريب من عمار
عمار: لا مش هعلمك وابعد عني انا مش ناقص جنان الله يخليك
ادهم زم شفايفه زي الاطفال ورجع جنب حازم وعمار بص على عادل وكمل كلامه: بص متفكرش ان ممكن تلاقي اي دكتور يقدر يعالج حالتك دي لان ده مستحيل الفن ده انا وخمسه بس في العالم كله نعرف نستخدمه والعلاج بتاعه بين ايدي انا بس فالاحسن ليك انك تعترف بسرعه احسن مش يبقى طر”ف واحد بس
عادل اترعب فعلا من كلامه وقال: خلاص هعترف بس ترجع دراعي تاني كويس وانا هعترف بكل حاجه
عمار: تمام وحتي على اعمالك المشبو”هه كمان ياعادل السعدني فاهم
عادل بخوف: حاضر حاضر
ادهم سمعه وفرح اوي وفتح الفونه بسرعه ووقف قدام عادل وقال: ياله ياحلو عاوز مشهد مؤثر كده وواقعي كمان بسرعه
عادل بلع ريقه بخوف وبص على عمار برعب وبدء يعترف بكل حاجه
وبعد عشر دقايق ادهم قفل التسجل بسعاده وقال:خلاص ياعمار عالجه تاني علشان نسلمه لشرطه سليم
ابتسم عمار وقرب على عادل وضغط على رقبته في مكان معين فصرخ عادل تاني وبعد دقيقه رجع زراعه لحالتها الطبيعيه
عمار:تمام كده انا دوري خلص هنا ابقى اشوفك بعدين يامراد سلام
مراد ببسمه:ماشي ياصاحبي وشكرا اوي ليك مع السلامه
عمار اتوجه للباب بس وقف على صوت ادهم:برضو مش هتعملني الحركه دي والنبي ياعمار وافق
عمار بضحك:اواقف ابقى حكمت على نفسي بالجنان العمر كله ياابو ده خفيف لا طبعا سلام
خرج عمار من المخزن وادهم بيبص عليه بغيظ
حازم:معليش ياادهم المهم بقى عندنا الدليل اهو وحق ابوك وامك هيرجع تاني و
فجأه سكت لما لقى عادل فك نفسه ووقف قدامهم ومعاه مسد”س وموجهه على ادهم بشر
وجنون:ههههه وانت فاكر اني هسيبك يابن السنغاري تعيش تاني حتي ولو هدخل السجن انت لازم تمو*ت فورا لانك دليل خيانه امك ليا زمان وانا هقت”لك اخير بعد العمر ده كله
بص مراد وحازم بصدمه على المسد”س وجرو على ادهم بخوف علشان ينقذوه وعادل مسك المسد”س ورفعه على دماغ ادهم بغل وشر وفجأه طلعه رصا*صه من المسد”س بسرعه وصابت
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على ( رواية عصابه مجانين الحب )
- لقراءة جميع روايات الكاتب اضغط على (روايات نور محمد )
إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)