إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية عصابه مجانين الحب الفصل العاشر 10 بقلم نور محمد
الحلقة العاشرة
قال حازم وكمال في صوت واحد:ايه جوزها؟؟!!!
خرجت حنان وشمس وفيروز على صوتهم والظابط كمل
الظابط: ايوه يافندم زوجها وانا لازم اخدها معايا علشان اسلمها لزوجها دي التعليمات الي عندي
حنان بعد فهم: في ايه ياكمال الظابط قصده على مين
حازم بصدمه: قصده على فيروز ياماما انا مش فاهم حاجه بابا هو اجوزها امتي وازاي بدون علمك
كمال: معرفش انا زيك دلوقتي انصدمت مش عارف هو عمل كده امتي
كمال بص على فيروز وتوجه ليها وسحبها لجوه
كمال بحده: فيروز هو مراد جوزك ده صحيح يابنتي والا كذب قولي وطمني قلبي عليكي
فيروز بخوف: لا يابابا محصلش انا مش اجوزته بدون علمك صدقني
كمال كان هيرد عليها بس سمع صوت الظابط بره
الظابط: حضرتك مينفعش كده انا اتأخرت اوي ولازم انفذ الاوامر بسرعه فين المدام فيروز
كمال خرج ومعاه فيروز بس هو ماسك ايدها بخوف
كمال: فيروز معايا يافندم بس ممكن لو سمحت تسيبها ساعه كده عاوز اتكلم معاها
الظابط باصرار: انا مقدر حالتك بس مقدرش دي التعليمات ولازم اخدها فورا لبيت جوزها مراد الحسيني
حازم بص على ابوه بحزن وقرب منه علشان يلحق الموضوع
حازم بحزن: معليش يابابا سيبه ياخدها دلوقتي لانه ده مش زنبه وده شغله وان شاء الله انا هحلها
كمال مسك ايد بنته بتملك وخوف وصرخ فيه
كمال: لا ياحازم مستحيل مش هياخد بنتي مني كفايه الي عشته بسببهم ودلوقتي عاوز يحرمني كمان من بنتي لا مش هسيبها لا
حازم دمعته نزلت على بباه بس تقدم وشد فيروز منه وقدمها لظابط
حازم بحزن: احنا اسفين ياباشا على التأخير تقدر تخدها دلوقتي لزوجها
الظابط: تمام وشكرا على تعاونك معايا اتفضلي يامدام قدامي على بيت زوجك لوسمحتي
فيروز بصت على كمال بدموع وهي مش عاوزه تسيبه بس مجبوره تعمل كده فخرجت مع الظابط ودموعها بتنزل
وحازم قرب من كمال واخده في حضنه علشان يهدى شويه
حازم: انا حاسس بوجعك يابابا بس اهدى وفيروز هترجع لحضنك تاني وعد مني
كمال بدموع: اخدها مني ياحازم زمان اتحرمت منك ومن امك لسنين بسببهم ودلوقتي رجع اخد بنتي مني كمان
حنان وشمس دموعهم نزلت على كمال فتقدمت حنان واخدته في حضنها وهي بتعيط عليه وشمس اخدت حازم كمان في حضنها وهي بتعيط
*************
وفي قصر الحسيني **
مراد كان واقف على نار مستني فيروز تاجي ومامته قاعده قدامه بلوم
مريم بلوم:ارتحت بعد ماعملت الي في دماغك يابن يوسف
مراد:ماما لو سمحتي مش وقته الكلام ده
مريم بضيق:لا وقته يامراد ارتحت بعد ماخدت منه بنته باطريقه دي رجعت تكرر نفس غلطه بباك يوسف زمان هو حرمه من مراته وابنه وانت رجعت دلوقتي تحرمه من بنته كمان
مراد بغضب:انا مش كونت عاوز اعمل كده هو الي جبرني انا طلبت منه بالزوق بس هو رفض ودي مراتي ومن حقي تفضل معايا ياماما
مريم:مراتك اه بس انت نسيت انك مضتها على القسيمه الجواز بدون علمها هي حتي ودلوقتي لو عرفت الي عملته ده يامراد هتكرهك يابني وهتندم بعدين
مراد:لا ياماما انا عملت كده علشان بحبها اوي وكونت عارف بعد موت بابا وعمتي كمال هياخدها مني ومش كان عندي حل غير ده فيروز ملكي ياماما وهتفضل كده العمر كله
مريم تهندت بحزن لانها عارفه مراد وحبه بل وهوسه الكبير بفيروز من صغرهم
رن جرس القصر ففتح الباب الخدم ودخل الظابط ومعاك فيروز
مراد اول ماشافها قدامه حس نفسه طاير من الفرحه فجرى عليها زي الطفل الصغير واخدها في حضنه بقوه
مراد بحب: وحشتيني وحشتيني اوي يافيروز
الظابط باحراج: احم انا خلصت شغلي هنا ياباشا عن ازنك
خرج الظابط فدفعت فيروز مراد بقوه عنها
فيروز بغضب: انت ازاي تضحك عليا باطريقه دي ازاي بيقول اني مراتك يامراد
مراد بتوتر:فيروز اهدى وهفهمك كل حاجه والله
فيروز بعصبيه:مراد لو الكلام ده صحيح فانا مش عاوزه اعرف ازاي عملت كده بس عاوزه تطلقني فورا
مراد:لا فيروز طلاق مش هطلق لانك عارفه قد ايه انا بحبك يافيروز صدقني انا بحبك اوي اوي
فيروز:يا مرات خالي ارجوكي اقنعيه يطلقني انا عاوزه ارجع عند بابا عاوز بابا بس
مريم بقله حيله:اسفه يابنتي بس انتي عارفه انه عنيد قد ايه ومش بيسمع من حد كده طول عمره
فيروز بعصبيه:يعني ايه مش هيطلقني اسمع يامراد لو مش طلقني انا هقدم واخلعك والله وارجع لبابا تاني
قرب مراد منها وعنيه مركزه في عنيها وهي بلعت ريقها بتوتر وقلبها بيدق بقوه لانها كمان بتحبه مش هتنكر ده بس حبها لبباها اكبر وهي كمان اتحرمت من بباها لفتره كبيره اوي
مراد بحب:واهون عليكي يافيروزي تعملي كده
فيروز بتوتر:ها
ابتسم مراد بخبث:انا عارف يافيروز انك كمان بتحبيني زي ما انا بحبك علشان كده انا مستعد اعمل اي حاجه بس تفضلي معايا ومتسبنيش ابدا
فيروز بدموع:انا مش عاوزه حاجه غير بابا عاوزه افضل اشوفه قدامي انا اتحرمت منه سنين يامراد وقت ماما كانت عايشه ولما ماتت رجع علشاني علشان افضل معاه ارجوك يامراد عاوزه بابا بس ارجوك
مراد حس قلبه بينز*ف من الحزن عليها فقرب منها واخدها فحضنه بحب ودفاء
مراد بعشق:حاضر ياقلب مراد بكره هنروح عند بباكي وهتفضلي تشفيه زي مانتي عاوزه كمان يافيروزي
***************
في صباح اليوم التالي على الفطار**
حنان:لو سمحت ياكمال كل لقمه انت من امبارح مش اكلت حاجه
كمال بحزن:مش قادر ياحنان قلبي بيتقطع عليها عاوز اشوفها بس
حازم بحزن عليه:يابابا صدقني انا هروح للمحامي وهلاقي حل ان شاء الله بس انت متفضلش على حالك كده
شمس:ايوه ياعمي هو عنده حق ان شاء الله فيروز هترجع هنا تاني انت تاخد بالك من نفسك اكتر
كمال بدموع:وحشتني اوي ياشمس انا سبتها سنين لاني عاوز ابعد عنهم وبعد ماخلصت منهم وربنا اخد حقي رجعت وانا طاير من الفرحه علشان اخدها في حضني تاني علطول
قرب حازم من ابوه وطبطب على كتفه بمواساه
حازم:بابا ارجوك اهدى وان شاء الله ربنا هيرجعها لحضنك تاني
كمال اتهند ودموعه نزلت بس فجأه سمع صوت الباب فقام حازم يفتح
فتح حازم الباب وتصنم مكانه من الصدمه
حازم بصدمه:فيروز دي انتي بجد
فيروز ببتسامه:ايوه انا يابيه فين بابا عاوز اشوفه
حازم:بابا جوه على السفره
فيروز جرت على جوه وهي بتنادي عليه وكمال اول ماسمع صوتها قام بسرعه وهي جرت عليه وحضنته بشوق
فيروز بحب:وحشتك مش كده يابابا
كمال كان حاسس انه ملك الدنيا وفيروز بنته في حضنه فضمها بقوه كأنه خايف يطلع بيتخيلها بس من شوقه ليها
كمال بدموع فرحه:فيروز ده انتي مش كده ياحبيبتي
فيروز:ايوه يابابا انا واجيت علشان انت وحشتني اوي
حازم كان بيبص عليهم بحب وهو فرحان اوي وحنان وشمس كمان فرحانين اوي
بعد كمال فيروز عنه:انت كويسه ياحبيبتي مش كده وازاي اجيتي هنا بعد ماخدك مني امبارح
فيروز ببتسامه:انا كويسه اوي يابابا متقلقيش واجيت هنا معاه هو جابني هنا علشان اشوفك
كمال بعدم فهم:قصدك على مين يابنتي
مراد من على الباب:قصدها عليا انا ياعمي
حازم وكمال بصو عليه بصدمه وغضب ومراد دخل ووقف جنب فيروز
فيروز:ايوه يابابا مراد هو الي جابني هنا علشان اشوفك وكمان قال اني هفضل اشوفك علطول
كمال بغضب:وانت قصدك ايه بالحركه دي يامراد عاوز تعمل ايه تاني بعد ماضحك علينا واجوزها باطريقه دي وعلفكره جوازك ده باطل لانه بدون علمي او علمها
مراد بهدووء:طيب ممكن تهدى ياعمي الاول علشان افهمك انا مش اقصد حاجه والله لاني بحبك فيروز اوي وعملت كده علشان متبعدش عني وبعدين صحيح انا اجوزتها بدون علمك او علمها بس حضرتك عرفت وهي كمان وفي القانون فيروز مراتي وكمان على سنه الله ورسوله لانه القسيمه الجواز رسمي مش سوري وانا من حبي ليها جبتها هنا تاني لاني مش عاوز ازعلها ابدا فلو تكرمت ياعمي انا عاوز اطلبها للجواز منك تاني برضاك وبرضها هي كمان قولت ايه
كمال بص عليه بتفكير وحازم قرب منه وهمس في ازنه بحاجه وبعدها بعد عنه
فقال كمال:وانا موافق على جوازك من بنتي وبرضايا كمان بس عندي شرط ولازم تنفذه
مراد بثقه:اطلب ياعمي وانا جاهر لاي شئ المهم فيروز تفضل معايا
كمال بخبث:تمام انا عاوز تعمل…………
مراد بصدمه:نعم انت بتقول ايه!!!
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على ( رواية عصابه مجانين الحب )
- لقراءة جميع روايات الكاتب اضغط على (روايات نور محمد )
إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)