إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
روايه احفاد المنشاوي الفصل التاسع 9 بقلم امنيه محمد
الحلقة التاسعة
:-ايه اللي بيحصل هنا؟؟؟!
تلعثم رحيم ثم اختبئ خلف ظهر ريان وتحدث قائلا…
:-وربنا ما عملت حاجه…
هز يزن رأسه بيأس من صديقه بينما تحدث زين الذي هبط اللي الاسفل عاري الجذع….
:-اتأخرت ليه يا ريان…
كاد ريان ان يُجيب عليه حتي فزع الجميع بسبب صراخ نور الذي هز جدران القصر…
:-احيييهه استر نفسك يأخ انت…
رفع زين احدي حاجبيه بأستنكار ثم اخفض رأسه ونظر اللي نفسه ونظر اللي تلك التي تضع يديها علي عينيها…. ثم تحدث بسخريه
:-لو كنت اعرف انك هنا كنت نزلت عريان خالص…
شهق الجميع بسبب رده فعله ونور نقلت نظرها اليه بسرعه كبيره وهي تفتح عينيها بطريقه مرعبه بينما ابتسم يزن بخبث…. توجهت اليه نور وتحدثت بعصبيه….
:-اتصدق انك قليل الادب ومتربتش…
ابتسم زين بأستهزاء ثم تحدث قائلا…
:-دي حقيقه فعلا انا قليل الادب ومتربتش… ثم تركها وصعد اللي الاعلي يُكمل تدريبه بينما نظرت نور اللي طيفه وتحدثت قائله…
:-هو سبني ومشي؟؟!
اجابها رحيم بأمأه..
:-ايون…
:-ورد عليا ببرود…
اجابها رحيم مره اخري..
:-ايون
ثواني حتي فزع رحيم بسبب نور التي انتفضت بغضب..
:-وحيات جماله لشلفط وشه هااا… قالت نور جملتها ثم صعدت اللي الاعلي حيث دخول زين…. اما يزن فقط ينظر ببرود وعلي وجهه ابتسامه خبيثه وريان ينظر بفم مفتوح هل تلك التي كادت احبالها الصوتيه تتمزق بسبب صرخها كالمجنونه؟؟! هل تلك التي طول الطريق يحاول ان يخرجها مما هي به؟؟!! فقط جمله من زين المنشاوي اعاد بها نور…. فاق ريان من سرحانه بسبب اقتراب رحيم منه وهو يغلق فمه ويتحدث بأبتسامه وهو يغمزه بمشاكسه…
:-تعرف نور منين يا نمس…
نظر له يزن بترقب هو الاخر….بينما ابتسم ريان بخبث ثم تحدث…
:-نور دي قلبي ونن عيوني…
صاح رحيم وهو يصفق بمرح…
:-اوبااااااا بقاااااا يا رينووووووو بس يا اخي ملقتش غير نور….
نظر له ريان بترقب ثم تحدث قائلا…
:-قصدك ايه بملقتش غير نور؟؟؟؟!
:-يا عم مش حاجه دي هبله….
صفعه ريان علي رقبته من الخلف….
:-هبله في عينك وبعدين تعالي عايزك ثم نقل نظره اللي يزن….
:-عن اذنك يا بوص…
لم يُجيبه يزن فقط ينظر ببرود شديد خرج رحيم وريان اللي الحديقه كاد يزن ان يصعد لكن لمح ريم تقف في زاويه ودموعها تهبط علي وجنتيها….
:-ريم مالك يا حبيبتي…
:-مفيش حاجه يا فهد انا بس تعبانه شويه…
ذهب اليها يزن ثم حملها وتحدث قائلا…
:-طيب أميرتي مطلعتش ترتاح ليه….
ابتسمت ريم ثم دفنت وجهه في صدر أخيها بينما ابتسم يزن ايضا علي فعلتها….
خرج عمر من غرفته وكاد ان يفتح باب المنزل حتي يبحث عن نور مجددا لكن لمح شئ جعل قلبه يقع وجد ليل ترتمي ارضاً بتعب ركض اليها عمر بقلق علي أخته….
:-لييييلللللل…..
حاول عمر ان يجعلها تفيق لكن لا فائدهزحاول مره اخري لكن هذه المره فاقت بعد ان وضع عمر ماء علي وجهها تحدثت ليل بخفوت…
:-عمر….
:-يا قلب عمر ايه اللي حصل…
لم تجيبه ليل فقد ارتمت في احضانه تبكي وعمر يربت علي ظهرها بحنان شديد….
:-اهدي يا ليل….
:-نور نور يا عمر….
شدد عمر من احتضانها اكثر ثم تحدث قائلا…
:-هترجع يا قلبي اهدي انتي بس…
اومأت لها ليل وهي مازالت في احضانه….
دلفت هي بعصبيه شديده تبحث عنه والشرار يتطاير من عينيها تلاشه عندما دلفت اللي الغرفه ثم تحدثت بصدمه….
:-يا بوووووووي علي لهطه الجِشطه….
فكان زين يجري علي أله المشي وشعره يهبط علي عينه بسبب المياه وهو يرفعه كل ثانيه وعضلات معدته البارزه وكأن مصارع او ما شابه….
:-بسسسسس يا بسسسسسس
نظر لها زين بعدم فهم ثم رفع شعره مجدداً مما جعلها تسرح به مجدداً ثم تحدثت بصوت خافت من وجهه نظرها هي….
:-يأخي بقا يأخي ده انت عايز تترزع بوسه…
هبط زين من علي الأله ثم رفع احدي حاجبيه من جملتها الاخيره ثم تحدث بعبث غريب عليه….
:-طب ما تيجي تبوسيني عادي….
فتحت نور عينيها بطريقه مضحكه فهو قد استمع اليها كيف؟؟؟؟!
:-أحيههه انت سمعت…
ضحك زين بشده عليها ثم تركها واخذ المنشفه وذهب من امامها…بينما هي صاحت قائله…
:-بيبي طب قولي ماما كانت بتتوحم علي ايه طااااااااااه.. ولااااا انت سيبتني….. ركضت نور خلفه..
:-علي فكره مش من الذوق انك تسيب واحدك بتعاكسك وتمشي…
اقترب منها زين وعلي وجهه ابتسامه خبيثه…
:-ما انا قولتلك تعالي بوسيني انتي اللي مش راضيه…
:-انا يا بني انا اساسا عندي استعداد اغتصبك دلوقتي…
فتح زين عينه بصدمه من رده فعله تلك….
:-ده انتي طلعتي اسفل من باسم….
غمزت له نور بمشاكسه…
:-معرفش سفاله باسم بس انا مشوفتش بربع جنيه تربيه دي حقيقه….
اقترب منها زين بخبث شديد وهو يتحدث بعبث…
:-امم وايه تاني..
تراجعت نور اللي الخلف وزين مازال يتقدم جهاتها ثم تحدثت قائله…
:-انت هتغتصبني ولا ايه؟؟؟! ثم وضعت كلتا يدايها علي صدرها ثم صاحت بصوت عالي….
:-لاااااااااااااااااا شرفيييييييي…..
كاد زين ان يتحدث لكن قاطعه دخول يزن بسرعه بعد سماعه صوت نور الصارخ….
:-في ايه؟؟؟؟!
توجهت اليه نور واختبأت خلفه ثم تحدثت قائله…
:-استر عليا الله يستر عليك المنحرف. ده كان عايز يغتصبني… ثم تحدثت ببكاء مصطنع…
:-كان عايز ياخد شرفيي يا بيه هتاخدلي حقي ولا عشان اخوك مش هتعمل حاجه اتفضل جوزني ليه….
رمقها يزن ببرود بينما هي ابتسمت بغباء شديد ثم ركضت اللي الخارج بسرعه كبيره….
بينما تحدث زين الذي كان فمه يصل اللي الارض..
:-يا ستير يارب ايه البني ادمه دي….
ذهب اليه يزن وجلس علي الفراش وهو يرمقه بخبث….
:-لا بقولك ايه متبصش البصه دي…
تحدث يزن بأبتسامه…
:-كنت بتعمل ايه بقا هااا؟؟؟!
توتر زين ولم يرد علي اخيه ثم ذهب اللي الحمام هروباً من اسأله اخيه…..بينما ابتسم يزن وهو يسند ظهره علي ظهر الفراش…
:-فاكرني عبيط اممم ماشي يا زين….
كان يجلس علي الارضيه وهو يضم اخته بحنان شديد…
:-اهدي يا ليل هترجع يا قلبي…
:-كله بسببي…
:-لا مش بسببك خلاص بقا… صمت عمر ثم نهض وحمل اخته بحنان ودخل اللي غرفتها وقام بوضعها علي الفراش الخاص بها وكاد ان يذهب لكن امسكته ليل وتحدثت بتعب واضح عليها….
:-خليك جمبي يا عمر…
:-حاضر يا حبيبتي….
خلع عمر حذائه وتمدد بجانب اخته واخذها في حضنه بحب وعقله يفكر في اخته الثانيه فهي الان تبكي وهو ليس بجانبها….
:-لا يا حوحو انت خومام علي فكره…
تشنج رحيم من جملته…
:-خومام!!!!
:-ايون خومام عشان انا شوفتك وانت بتحط الشايب علي الارض….
ضحك ريان بقوه ثم تحدث بين ضحكاته…
:-يا بنتي هو مش قصده علي المعني هو قصده علي لغه الحمير اللي انتي تقوليها ديه…
ضيقت نور عينيها ثم تحدثت وهي تنظر اللي رحيم…
:-الكلام ده صح يا حوحو؟؟؟!
اومأ لها رحيم بخفوت…
:-حصلل
نظرت له نور بشر ثم القت بأوراق الكوتشينه علي الارض…
:-مش لاعبه هااا… ثم نهضت وتحدثت قائله…:-انا هروح اشوف جون سينا حجي قبل ما يلبس تيشيرت وركضت اللي الداخل… بينما يرمقها ريان ببلاهه…
:-البت دي انحرفت كده ليه…
ضحك رحيم عليها بينما هو نهض وتحدث اللي ريان قائلا…
:-انا ماشي يا عم هخلص الموضوع ده واجيلك…
:-ماشي ابقي طمني….
اومأ له رحيم ثم ذهب وترك ريان بمفرده… بينما نظر ريان ولم يجد احد فتحدث قائلا…
:-ايوه يعني اقوم اروح ولا اعمل ايه سبتوني لوحدي يا جزم…. كاد ان يتحدث ريان اكثر فلمح ريم تقف بجانبه وتبتسم له….
:-ريمووو حبيبت قلبييي تع يا جلب اخوكي جمبي….
ابتسمت ريم بخفوت ثم جلست بجانبه علي الارض…
:-هااا بقا احكيلي…
ابتسم عليها ريان فهو تعود كلما يأتي يقص لها ما حدث معه…
:-بصي يا روح الجلب……..
كانت تستمع له بأبتسامه هي لا تركز في حديثه بل فيه هو تركز في ذلك الذي دق له هذا الذي يقبع داخلها كانت تتأمل ضحكته صوته الرجولي غمازاته التي تظهر عندما يضحك حنانه عليها نعم الجميع حنين عليها لكن هو شئ اخر تماماً…. فاقت ريم من سرحانها عندما هزها ريان برفق…
:-مالك يا بنتي…
ابتسمت ريم بوجع ثم تحدثت قائله…
:-مفيش بس انا تعبانه شويه….
قلق عليها ريان ثم اسرع قائلا..
:-تعبانه مالك فيكي ايه؟؟!
نظرت له ريم فهو الان لا يعلم عن مرضها شئ..
:-احممم ريان انا احممم عندي كانسر…
صمت ريان بهدوء ثم تحدث قائلا…
:-بطلي هزار يا رينو انا عارف هزارك الرخم ده…
تحدثت ريم مجدداً ودموعها تهبط علي وجنتيها…
:-مبهزرش يا ريان انا عندي كانسرر
صاح ريان بصوت عالي وموجوع علي صغيرته وحبيته نعم هو يحبها وبشده لكن خائف عندما يصرح بهذا الحب فتبتعد عنه لا يعلم انها ايضا تحبه لا ليس تحبه فقط بل تهيم به عشقاً…
:-انتي بتقولي ايه يا ريم
:-ممكن تهدي…
:-اهدي ايه طيب طيب عرفتي منين وامتا وازاي؟؟؟!
حاولت ريم ان تهدئه فهي لم تتوقع رده فعله تلك…
:-هحكيلك كل حاجه بس اهدي يا ريان مالك في ايه….
اومأ لها ريان بخفوت وهو يحاول ان يتمالك نفسه لكن بحق الله كيف سيتمالك نفسه وابنته وحبيبته وكل ما لديه مصابه بذالك المرض اللعين…. جلست ريم ارضاً مره اخري وجذبته ليجلس بجانبها وقصت عليه كل شئ….
:-الا هو فين كريم الكراميل ده راح فين؟؟؟!
كانت تبحث نور علي زين ودلفت جميع الغرف حتي تلتقي به لكن اصتدمت بأحد رفعت رأسها حتي توبخه لكن وجدته رجل كبير في العمر ولم يكن سوي المنشاوي….
:-انتي مين؟؟؟! وجايه لمين
اشارت نور اللي نفسها بغباء…
:-انا؟؟؟! وبعدين انت اللي مين وانا يا عمو جايه مع ريان تعرفه..
:-انا المنشاوي وبعدين هو ريان رجع
اومأت له نور وكادت ان تتحدث لكن ابتسمت بخبث شديد…. تحدثت نور ببكاء مصطنع….
:-انا جايه مع ريان عشان يجبلي حقي حضرتك… ثم تحدثت بشحتفه… رماني يا خويا انا واللي في بطني ومسألش علينا خالص…
عقد الجد حاجبيه بأستغراب…
:-انتي قصدك مين بالظبط من احفادي ثم صمت قليلا وتحدث قائلا…
:-اكيد باسم…
:-باسم باسم باسم اي مشكله تحصل في ام القصر ده باسم اللي عملها هو انا مش حفيدك وانت لقيني جمب باب كنيسه طيب….
رمق الجد ذلك الذي يقف في منتصف السلم ويتحدث بحنق من هذه العائله… ثم تحدث الجد ببرود…
:-خلصت؟؟!
اعتدل باسم في وقفته ثم استند علي الدرابزين وتحدث بأبتسامه..
:-اه كمل واسف للمقاطعه يا حاج….
هز الجد رأسه بيأس منه ثم نقل نظره اللي تلك التي ترمق باسم بهيام…
:-يا بنتي…
فاقت نور من علي صوت الجد ثم تحدثت قائلا…
:-لا يا حاج مش المز ده المز التاني زين… صمتت نور قليلا ثم تحدثت بجديه تحسد عليها…
:-الا قولي يا حاج. هو الانتاج عندكو بيجي منين؟؟؟!
رفع الجد احدي حاجبيه ثم تحدث قائلا…
:-نعم؟؟؟!
تحدثت نور بحسره وهي تنظر اللي باسم الذي يضحك بخفوت…
:-اصل ما شاء الله يعني كل الانتاج موهلبيه بالجشطه بس كنت بسأل علي الوصفه هل ده طبيعي ولا تركيب….
نظر لها الجد بتشنج ثم ذهب اللي غرفته واغلق الباب بعنف نظرت هي له بتذمر ثم نقلت نظرها اللي باسم وتحدثت قائله…
:-ماله الحاج….
ضحك باسم بخفوت ثم تحدث قائلا وهو يصعد اللي غرفته….
:-لحق نفسه قبل ما ينجلط….
نظرت له نور هو الاخر الذي يدخل اللي غرفته ويغلقها….
:-ايه العيله دي….. لا انا هرجع بيتي وبعدين ابقا اتحرش بالكريم كراميل براحتي بقا… كادت نور ان تهبط لكن فقدت توازنها وكادت ان تسقط لولا يد منعتها قبل تسقط بينما نور اغمضت عينيها بشده وهي تكتم صرختها كادت ان تفلت منها انتظرت نور ان تسقط لكن هي الان معلقه في الهواء فتحت نور احدي عينيها والعين الاخري مازالت مقفله فجأه فتحت عينيها الاثنين بصدمه.. عندما وجدت زين يمسكها من خصرها واليد الاخري يمسك بها يديها عندما نظرت له نور ابتسمت ابتسامه بلهاء ثم تحدثت قائله….
:-فين القُبله؟؟؟!
رفع زين احدي حاجبيه وهو مازال علي نفس الوضع….
:-نعم؟؟؟!
تحدثت نور بأبتسامه سلبت قلبه….
:-اصل في المواقف دي البطل عشان يكسف البطله يقوم رازعها بوسه…
تحدث زين بسخريه..
:-والمفروض انك بتتكسفي؟؟؟!
اجابته نور بسماجه….
:-لا عشان كده انا اللي هبوسك….
وعند هذه النقطه رفعها زين سريعاً ثم تركها وذهب اللي غرفته واغلق الباب بقوه بينما هي صاحت بصوت عالي…
:-ايه العيله اللي كل ما تتخنق تدخل اوضتها وترزعها دي ثم صاحت بصوت اعلي حتي يسمعهاا.. :-مش اصول ضيافه دي علي فكره….
قالت جملتها ثم هبطت اللي الاسفل تبحث عن ريان حتي يأخذها اللي منزلها فتحماً هم قليقون عليها وبشدة….
خرجت نور اللي الحديقه حتي تخبر ريان بأنها تود ان تغادر لكن وقفت بصدمه وهي تشاهد ماذا يحدث……
:- ارزعها بوسه مشبك علي طول…..
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (روايه احفاد المنشاوي)
إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)