إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
روايه احفاد المنشاوي الفصل الثالث 3 بقلم امنيه محمد
الحلقة الثالثة
كانت تنظر له بخوف:-طبعا لو حلفتلك اني مكنتش اقصد ولا كلمه من دول مش هتصدقني صح… يبدو ان حديثها لم يؤثر عليه وفضل الصمت عن الحديث فقط ينظر لها بأنتظار ماذا ستقول؟؟! … تحدثت هي وعينيها امتلأت بالدموع:-راحت الوظيفه عشان لسان أهلك اللي مبيبطلش ده وقفت وكادت ان تذهب لكن تسمرت مكانها عندما نطق هو كلمته. …:-رايحه فين؟؟! .. التفتت له شمس وتنظر اللي الاسفل بحزن ولم تجيبه ذهب هو اليها ورفع وجهها بيديه نظرت له ودموعها تتسابق علي وجنتيها:-ممكن أفهم بتعيطي ليه…. أخذت تتحدث وهي تبكي بحزن وشهقاتها تعلو اكثر:-عشان انا كده يعتبر مرفوضه من قبل ما بدأ مش عارفه اعمل ايه في لساني اللي موديني في داهيه ده.. أبتسم “باسم” عليها ورفع أحدي يديه يمسح دموعها من علي وجنتيها بحنان:-ومين قالك انك مرفوضه.. نظرت له بعدم فهم بينما هو أكمل حديثه ومازال يمسح دموعها:-شوفي تحبي تبدأي من النهارده ولا بكره…ثم أكمل بمرح:-وانتي مغلطيش احنا عيله مش متربيه فعلاً عندك تؤام مغرورين واخويا برضو مغرور زيهم وانا بتاع بنات دي عندك حق فيها… ضحكت هي من بين دموعها بفرح وصاحت بصوت عالي::-اشتغلت يا بني ادمين فين ام فاروق تشوفني وانا موظفه ياه يجدع كانت لحظه صعبه اوي تدري شي انا… لم تكمل جملتها حتي وجدته يصيح في وجهها بتزمر:-كفايهههههههههه جالي صداع يخربيت رغيك يا شيخه…:-ألاه!!!! ده انا كنت لسه همدح فيك والنحمه…. ردد الاخر كلمتها الاخيره:-والنحمه!!؟… هزت رأسها بالموافقه:-اه والنحمه كنت همدح فيك بدل ما انا كنت بقطع في فروتك وانت أطيب واحد في العيله اللي مشافتش ربع جنيه تربيه دي…. ضحك باسم بخفوت:-يا بنتي خلاص دول عيلتي اللي انتي عماله تشتميهم دول…. هزت رأسها بغباء:-ايوه يا جدع ما انا عارفه انت اللي أهلك مش متربيين و؟؟؟؟! توقفت عن الحديث عندما رأته يتقدم منها وفتح باب الغرفه وقذفها اللي الخارج وردد بصوت حذم:-من بكره ان شاء الله تبدأي شغلك بلاش النهارده عشان انا كلمه كمان وهقول كلام +18 شهقت هي من فعلته وكادت ان تسبه حتي وجدته يُغلق الباب في وجهها بعنف….
:-اما واحد قليل الذوق صحيح جابلي صداع من ساعه ما شوفته وفي الاخر يطردني من مكتبه انا قولت من الاول ان العيله دي مفيهاش حد متربي…..كانت تتحدث وهي ذاهبه بصوت عالي حتي الموظفين أعتقدو انها مجنونه وما شابه خرجت من الشركه وأوقفت تاكسي وذهبت اللي منزلهاا بفرحه لقبولها في هذا العمل رغم الامبالاه التي هي بها وحديثها المتواصل ألا انها تتحمل الكثير فهي من تصرف علي المنزل بعد ان ذهب والدها وتزوج من أمرأه أخري وأخيها سافر اللي الخارج ولم تعلم عنه شئ ووالدتها مريضه بالقلب وهي من تقوم براعيتها.. هبطت دموعها عندما تذكرت والدتها المريضه ووالدها الغير مُهتم هي كيف تعيش…تمتمت بصوت خافت حتي لا يسمعها السائق:-حياه بائسه… لم تعلم ان القدر له رأي أخر وسوف يُقعها في طريق أحد أحفاد عائله المنشاوي وأكثرهم غروراً……….
♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡
فُتح باب المنزل ودلفت هي بفرحه عارمه:-ياه يعبصمد البيت وحشني اوي نظرت لها ليل ببرود ثم ذهبت اللي غرفتها بهدوء شديد…
رمقتها نور بتعجب ثم ذهبت إليها وجدتها دلفت اللي الحمام لتستحم جلست علي الفراش بأنتظارها حتي وجدتها تخرج من الحمام.. أردفت نور قائله:-مالك يا ليل…أردفت ليل قائله وهي مازالت تصفف شعرها:-مليش ليه بتقولي كده…:-انتي من الصبح وشك متغير خالص ليه ده كله… تركت ليل الفرشاه علي التسريحه وذهبت اللي نور وجلست بجانبها:-معرفش يا نور قلقانه اوي معرفش ليه كده بس حاسه ان في حاجه هتحصل… عقدت نور حاجبيها بعدم فهم:-حاجه زي ايه…. :-معرفش يا نور بس كل اللي اقدر أقوله اني قلقانه وقلقانه اوي كمان… ربتت نور علي يديها بخوف:-اهدي وان شاء الله خير بس قوليلي اللي مخليكي قلقانه كده الحلم اللي انتي كل يوم بتشوفيه… اومأت لها ليل ونظرت اللي نقطه واهيه أمامها:-حلم ملوش تفسير يا نور في كل مره الوشوش مش باينه صوت الصريخ باسم حد برضو مشوش… ثم أكملت بسخريه:-حتي معرفش اسم مين اللي بيتكرر ده… هزت نور رأسها بتفهم فهي تعلم المعاناه التي تعيشها فهي من صغرها تحلم بأشخاص وصوت صريخ باسم أحد ما حتي هذا اليوم ماذالت تحلم بهذا الحلم… وهو حلم مُبهم بالنسبه لهم…دقائق مرت في الصمت ولم يتحدث احد منهما كل منهما يُفكر ما هذا الحلم الذي يلازمها طوال حياتها… قطع هذا التفكير صوت عمر وهو يناديهم بصوت عالي:-يا بنات انتو متو ولا ايه….:-الاه!!! موت اي بس انا لسه متجوزتش رمقها الاخؤ بسخريه ثم اردف قائلا:-وانتي عندك أمل تتجوزي يا نيله انتي… صاحت نور بصوت عالي:-نعم نعم نعم يا سي عمر اه يا حبيبي هتجوز وهتجوز راجل ملوي هدومه اومال اي وبعدين يا حبيبي الرجاله بتجري ورايا بالكوم… ثم وضعت كلتا يديها علي خصرها وأكملت قائله:-يكش هي النفس بس…. :-بيجروا وراكي عشان يضربوكي بالشبشب انتي فاهمه غلط. ثم تركها وذهب اللي غرفته بينما هي وقفت مصدمه من جملته ماذا يقصد؟!! دقائق استغرقتها نور لتعلم مقصده من تلك الجمله حتي انتفضت وصاحت بصوت عالي هز جدران المنزل:-ياااااا عمررررررر الكلبببببببببب انا برص يا ابن المداييييقهه… ركضت نور اللي غرفته وجدتها مغلقه من الداخل:-افتح ياض…. عمر من خلف الباب:-مش فاتح….. :-ولا افتح يلا …:-قولتلك مش فاتح لما تهدي عشان انتي مجنونه مش بعيد تطخيني عيارين …:-انت عندك حق انت محتاج عيارين في نفوخك ازاي مفكرتش في كده ثم ركضت اللي غرفتها حتي تأخذ سلاحها بينما هو خبط علي جبينه بغباء :-غبي ياض عمر قولتلها تعمل فيك ايه دي هتعمل منك شاورما سوري بالبطاطس بتاعتها…
خرجت نور من غرفتها وهي تحمل سلاحها التقت ب ليل وهي تخرج من غرفتها هي الاخري. شهقت ليل بفزع:-يخربيتك ده انتي مبتشليش سلاحك في المهمات بتشيليه في البيت يا نور رمقتها نور بشر وذهبت اللي غرفه عمر مجدداً وهي تتوعد له….
:-افتح يا عمر. … تحدث عمر وهو مازال في الداخل:-والله ما انا فاتح غير لما تهدي. …:-انا برص يا عمر؟؟!…
:-مين قال كده يا قلب عمر….ابتسمت نور ثم تلاشت بسمتها سريعاً عندما وجدته يُكمل جُملته:-ما يمكن صرصار وانتي اللي ظلماني…. طرقت علي الباب بعنف:-افتح يلا والله ما هسيبك .. فتح عمر الباب بشجاعه مزيفه وابتسامه مصطنعه:-فتحت اهو نعم عايزه اي اوعي يا بت تكوني فكراني خوفت منك والهبل ده لا يا ماما فوقي ده انا عمر المصري اللي…..بلع باقي جملته عندما وجد سلاح يصوب تجاهه:-اي يا نوري ده انا بهزر انت مبتهزرش يا رمضان… ابتسمت نور بشر:-لا يا قلب نورك مبهزرش ثانيه اثنتان حتي قذفها بعيدا عنه وركض بجميع انحاء المنزل تحت نظرات ليل الساخره ثم تركتهم وذهبت اللي المطبخ حتي تعد شئ للغداء … و بعد مده ليست بالقليله….
جلس عمر علي الاريكه بتعب :-خلاص بقا يا نور قلبك ابيض انا نفسي اتقطع والله…جلست بجانبه وأخذت تأخذ انفاسها بصعوبه… واردفت قائله:-خلاص يا قلب نور سماح..ابتسم عمر عليها بينما هي تركته وذهبت اللي المطبخ مع ليل بعد مرور وقت ليس بقليل خرجت نور وليل بأطباق يرصونها علي طاوله السفره بينما الاخر ينظر لهما بأبتسامه حُب فهو مهما يحصل معهم فهم أخوته علي ايه حال بالرغم من انهم بنفس السن تقريباً الا ان كل منهم يتمتع بشخصيه يختلف بها عن الاخري… فرغم من برود ليل فهي تُحب أخوتها كثيراً واذا احد اقترب منهم سوف يذوب هذا الجليد وينفجر بركان… ورغم مزاح نور ولامبالاتها بأي شئ هذا لم يكن سوا غطاء تُغطي به الم الماضي وايضا تتمتع بذكاء حسناً ليس بالكثير فهو يؤدي الغرض حقاً وعند عمر لن نقول انه يحب أخوته بل يعشقهم….
♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡
دلفت اللي القصر وهي تتمتم بغضب من فعله أخويها معها:-ماشي محسسني عدوتهم بس اي علاقتهم باللي اتصاب ده؟؟!……قطع هذا التفكير صوت الجد وهو يقول بأستغراب:-مالك يا ريم….. التفتت ريم له وأردفت قائله وهي ماذالت تقف مكانها فهي تقف أمام باب القصر…..
:-لا بص بقا انت تربي احفادك اه دول عيارهم فلت خالص….. ضحك الجد عليها ثم أردف بترقب:-احفادي مين بالظبط حددي…..
شوحت بيديها اللي اتجاه باب القصر:-مين غيرهم شياطين البيت ده يخويا هما مغرورين علي ايه… ادمعت عينيها وتحدثت بصوت منخفض لكنه مسموع:-يرضيك يا جدو يجو النهارده المستشفي وافتكرهم جاينلي وانشكحت والابتسامه بقت من الودن للودن ألاقيهم رايحين لمريض والله بقاا كده حرام انا بكرهم علي فكره….:-ريم …. شوحت بيديها في الهواء :-بلا ريم بلا بتاع بقا هتقولي دول أخواتك وعاشو ماضي مؤلم وحزين ويقطع القلب انا مالي بقاا….:-احممم ريم يا بنتي…. أكملت ريم وصله السب في أخوتها غافله علي من يقفو خلفها ويستمعون لها…..:-انا عارفه دول اخواتي ازاي بقا البسكوته دي اخوات دول ابويا وامي الله يرحمهم جابو دول ازاي بجد
:-انا قولت كده برضو البسكوته دي أخوات دول ازاي…. التفتت ريم لمصدر الصوت وجدته يبتسم لها وبجواره أخويها يرمقوها بغضب….
:-أحيييييه…. لم يرد عليها أحد فقط أسندو رحيم اللي الاعلي وهي ترمقهم برعب من رده فعلهم ثم نظرت اللي جدها بلوم:-كده يا جدو مش تقولي انهم ورايا ضحك الجد بخفوت:-عمال اقولك يا ريم وانتي مش مبطله كلام وبعدين متخافيش أخواتك مش هيعملو حاجه… تمتمت ريم بصوت لم يسمعه جدها بسبب انهو كان قد ذهب لغرفته…:-اعمل اي انا دلوقتي اهرب ولا اي بس لو هربت هيجبوني يعلقوني طب وبعدين…
:-اتهبلتي يا بت ولا اي… نظرت ريم خلفها برعب ثم صاحت بصوت عالي وغاضب:-هو كله بيجي من ورايا كده القصر ده ملوش أمان علي فكره… ضحك باسم عليها:-عملتي اي يا ريم… ذهبت ريم اللي معاذ وأمسكت يديه ثم ذهبت اللي باسم وأمسكت يديه بيديها الاخري هو الاخر وتوجهت اللي الاريكه السوداء الكبيره التي تقبع بجانب باب القصر مباشره …:-انا هتقتل يا عيال… عقد معاذ حاجبيه ثم اردف بأستغراب:-مش فاهم.. بلعت ريم ريقها بخوف من القادم:-كنت بكلم جدو ونازله شتايم واهانه في ز… قصدي في فهد ونسر وهوب يا خويا الاقيهم ورايا بصولي بصه كنت هعملها علي روحي والله كتم باسم ومعاذ ضحكتهم ثم تحدث باسم بمواساه:-اهدي يا قلبي ان شاء الله الجريمه دي هتعدي هزت رأسها برجاء:-يارب يا باسم الواحد حاسس انو هيموت انا خايفه اطلع فوق الاقيهم فا اكون كده سلمت نفسي ليهم… أخذ باسم يُجاريها في الكلام بينما معاذ ينظر لهم بملل ثم قام من علي الاريكه واعدل من زرار بذلته وأردف قائلا:-طيب يا قلبي حلي مشكلتك وتعالي عايزك رمقته ريم بغضب ووقفت أمامه :-انت مش اخ علي فكره يا ابيه بقولك هتقتل تقوم سايبني كده وقف باسم هو الاخر يرمق أخيه بشر مصطنع:-انت مش عندك قلب بتقولك شتمت الروس الكبيره في القصر ده وحياتها في خطر ليه مستهون بيها كده… نظرت ريم لباسم بدموع ثم تحرك باسم تجاهها قليلا ثم أخذها في حضنه وأخذ يربت علي ظهرها بحنان:-أهدي يا قلبي انا ممكن أخدك ونسافر برا ومحدش يقدر يوصلنا نظر لهم معاذ بغباء:-انتو…. لم يكمل جملته حتي وجد يد أخيه تمنعه عن استكمال حديثه…:-انت تسكت خالص انت قاسي… ريم وهي ماذالت في حضن باسم:-اه أبيه معاذ قاسي اوي… أخذها باسم في حضنه أكثر:-معلش يا قلبي أبيه معاذ شرير…. هز معاذ رأسه بيأس منهم ثم تركهم وصعد اللي غرفته حتي يبدل ملابسه…..
♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡
في الاعلي وخاصه في غرفه الضيوف كانو يجلسون ثلاثتهم يتحدثون في أمور العمل وقف “يزن” وذهب اللي أحدي الادراج وأخرج منها بضع أوراق وذهب إليهم مجددا وضع يزن الاوراق أمام كلاً من “رحيم..”و” زين.. “
:-دي كل المعلومات اللي تخص فرانك… رفع رحيم عينيه ليزن بتعجب’:-وانت جبت الورق ده منين… أبتسم”يزن”بخبث ونظر الي زين الذي يبتسم بخبث هو ايضا رمقهم رحيم بغيظ…
:-لا بقولكو ايه مش هنقضيها انشكحات جبتو المعلومات دي ازاي؟! توقف يزن عن الابتسامه ورمقه بنظره شر ثم وضع قدمه علي الاخري وتحولت نظرته من الشر اللي البرود والاخر يجلس امامه كاد ان يتفجر من كتله التلج تلك… نظر رحيم اللي زين ثم أردف قائلا:-قولي انت يا زينو يا حبيبي…. رفع زين حاجبيه:-نعم؟؟!….. زفر رحيم بضيق:- خلاص قولي يا زين انت هاا كده حلو يا استاذ زين… نظر زين اللي جسده الذي تقريباً لم يجد به قطعه سليمه:-مش لاقيه مكان فاضي اضربك فيه دول طحنوك… وبعدين لما تكبر هنقولك جبنا المعلومات دي ازاي… نظر له رحيم بضيق ثم أمسك بالوساده وألقاها عليهم بغيظ:-طب طرقوني بقا عايز انام يخربيت البرود اللي انتو فيه… أمسك زين الوساده وكاد ان يهجم عليه حتي أمسك يزن يده:-سيبه هو اساسا مفيهوش حته سليمه لما يخف ويشد حيله كده اعمل اللي انت عايزه ثم وقف وأمسك بجاكيته الذي كان علي ظهر الكرسي وغادر الغرفه بينما نظر زين اللي رحيم بخبث وخرج هو الاخر ورحيم ينظر اللي طيفهم برعب وبلع ريقه من الخوف فا إذا وعد “الفهد” فحتما سوف يفي بوعده لا محاله……
:-ربنا يستر علي اللي جاي كان لازم يعني ترخم عليهم أديهم هيعيدو تشكيلك من جديد يا رحيم يا ابن ام رحيم رفع رحيم يديه أخذ الغطاء وأخذ يحاول النوم…..
في الجهه الاخري كانت تمشي بحذر حتي لا يسمعها أحد انتفضت هي بخوف عندما وجدتهم يرمقوها بسخريه….. التفتت ريم اللي الجهه الاخري حيث انها اعطتهم ظهرها وكادت ان تذهب حتي وجدت يد تمسك بيدها التفتت ريم مره أخري وجدت باسم ينظر لها بحنان وأردف قائلا:-أهدي دخلو الجناح بتاعهم….تفحصت ريم الممر ولم تجدهم زفرت بأرتياح معلله:-ياه يا جدع ده انا قلبي وقع في رجلي….
أبتسم باسم عليهم ثم أردف قائلا:-كنتي رايحه فين كده….:-كنت رايحه لأبيه معاذ عايزني….
:-يعني أبيه معاذ وأبيه نسر وأبيه فهد وانا باسم حاف كده؟؟؟!!… ضحكت ريم بصوت عالي وخبطت علي كتفيه بمزاح:-ألاه يا رؤوف ما تخليك رويح يجدع اومال.. ضحك باسم بشده ثم قذفها برفق معللا:-طيب غوري يا ختي… ضحكت ريم وذهبت اللي غرفه معاذ……
♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡
في غرفه معاذ دلفت ريم بهدوء وجدته مستلقي علي الفراش وواضع أحدي يديه علي رأسه تنحنحت هي لتجذب انتباها فتح معاذ عينيه وأبعد يديه عن وجهه ثم جلس علي الفراش وابتسم لها بحنان….
:-تعالي اقعدي يا ريم…. ابتسمت ريم له وذهبت لتجلس بجانبه أمسك معاذ يديها الاثنتين وضمهم….
:-انتي عارفه بالنسبالي ايه صح…. اومأت له ريم بأستغراب والابتسامه لم تفارق وجهها….
:-اه يا أبيه…. أبتسم لها معاذ بحب أخوي واستجمع شجاعته:-طيب يا قلبي عايز أقولك حاجه بس اوعديني متأثرش عليكي تمام تاخدي الموضوع بهدوء وعقل تمام….. :-في ايه يا أبيه… تنحنح معاذ بخوف عليها فهي أخته كيف سيخبرها بهكذا خبر؟؟!.. اعتدل معاذ في جلسته وضم يد ريم بقوه:-حبيبتي الدكتور بتاعك كلمني النهارده وقالي ان انتي لازم تعملي عمليه في خلال الاسبوع ده…. سحبت ريم يدها من يد معاذ بهدوء عكس النيران التي بقلبها وأردفت بدموع تكافح الا تهبط حتي لا يهرع عليها أخيها:-شوف الاحسن ليا وأعمله يا أبيه.. بس… ترددت ريم بخوف والدموعها تهبط. علي وجنتيها:-انا ممكن أموت صح… وعند هذه النقطه هرع معاذ علي أخته وأسرع واحتضنها حتي علا وعسي ان بهكذا فعله سيخفي دموعه الذي هبطت حزناً عليها..
:-بعد الشر عليكي يا قلب أبيه… أبتعد عنها معاذ قليلا وأمسك وجهها بحنان… :-ان شاء الله هتبقي كويسه وهتقوملنا تاني يا حبيبتي… أبتسمت له ريم بوجع:-طيب انا هروح انام اومأ لها معاذ فهو يعلم أخته جيداً فهي لن تُظهر له وجعها حتي لا يقلق عليها تركته ريم وذهبت اللي غرفتها ارتمت ريم علي الفراش وأخذت تبكي وشهقاتها تعلو أكثر وأكثر تذكرت ريم أخوتها وهبت واقفه تنوي الذهاب إليهم فهي لا تدري هل ستقابلهم مجدداً ام لا…..
في الجهه الاخري كانو في غرفه الرياضه كعادتهم أخذ زين منشفته وخرج اللي الغرفه:-تفتكر يا يزن فرانك هيعدي حوار رحيم ده بسهوله… أخذ يزن منشفته هو الاخر وتقدم امام الخزانه وتحدث قائلا:-تؤ فرانك مش عبيط عشان يعدي حوار زي ده الاول رحيم ودلوقتي أحنا….
عقد زين حاجبيه بأستغراب:-قصدك ايه بدلوقتي احنا… ابتسم يزن بخبث وتحدث قائلا:-عادي بعتله رده فعلي علي اللي عمله مع رحيم اما بقا اللي عمله زمان ده ليه حساب لوحده تماماً…. اومأ له زين وابتسم علي أخيه ودهائه وكاد لكن قطع هذا دلوف ريم اللي غرفه بسرعه كبيره ارتمت في حضن يزن الذي كان يقف في الامام ويقف خلفه زين بأستغراب…
:-مالك يا ريم في إيه….لم ترد ريم علي سؤال يزن القلق علي أخته هرع إليها زين ومسد علي شعرها وهي ماذالت في حضن أخيه…
:-في ايه يا ريم مالك…. خرجت ريم من حضن يزن اللي حضن زين وأردفت قائله وشهقاتها تعلو أكثر:-انا تعبانه اوي عشان خاطري خلوني انام في حضنكو النهارده…. ربت زين علي ظهرها بحنان ونظر اللي أخيه الذي كان يقف ويرمق ريم بقلق… جلس زين علي الاريكه التي بجانب الباب.. وأجلس ريم بجانبه وهي ماذالت داخل احضانه جلس يزن علي ركبتيه وأخذ ريم من حضن أخيه وأمسك يديها بحنان:-حاضر يا حبيبتي هتنامي النهارده في حُضننا بس الاول قوليلي مالك حد مزعلك…. هزت ريم رأسها بلا وهي ماذالت تبكي… :-طب يا حبيبتي بتعيطي ليه… بكت ريم اكثر وارتمت داخل احضان يزن هي تعلم جيداً ان أخويها يحبوها كثيراً ويمكن أكثر من أنفسهم لكنهم لا يردون ان يظهر هذا خوفاً من تكرار الماضي فهم مازالو يحاصرهم الماضي وتحدثت بُحزن:-انا بس محتاجه انا النهارده في حضنكو.. ربت يزن علي ظهرها وحملها اللي الفراش وأنزلها برفق وهي مازالت تتشبث في رقبته نام بجانبها يزن وبالجانب الاخر زين ضمت ريم أخويها الاثنين إليها أكثر ثواني حتي نامت.. ربت زين علي شعر ريم بحنان…. :-تفتكر ايه اللي حصل معاها…. :- مش عارف يا زين بكره ان شاء الله نسأل جدك اكيد هو عارف….
هز زين رأسه بالموافقه ونام هو الاخر دقائق حتي لحق بهم يزن وهو يضم أخوته بحنان….
♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡
في صباح اليوم التالي استيقظ عمر اولا كالعاده ذهب اللي الحمام حتي يستحم دقائق وخرج عمر يلف المنشفه حول خصره وذهب اللي الخزانه الخاصه به وأخرج منها قميص أسود وبنطلون أسود أرتدي عمر ملابسه ثم ذهب اللي المرآه يصفف شعره وأعدل من لياقه قميصه ثم خرج من غرفته اللي المطبخ وفتح الثلاجه حتي يأخذ منها قطع ثلج ثواني ووجد صوت صريخ ليل هرع إليها عمر بخوف…
:-في ايه يا ليل…. نظرت له ليل التي كانت تجلس علي الفراش وتتصبب عرقاً …:-مفيش حاجه يا عمر انا كويسه… ذهب إليها عمر وجلس امامه علي الفراش ومسد علي شعرها بحنان…:-اومال ليه الصريخ ده مالك يا حبيبتي. … ابتسمت ليل عليه ثم تحدثت وهي ترمي نفسها بأحضانه:-انا كويسه يا حبيبي متقلقش حلمت بحلم وحش مش أكتر… كاد ان يتحدث عمر حتي وجد عاصفه تفتح الباب بهمجيه….
:-خيااااااانهههههههه انت بتخوني يا عمر…. رمقها عمر ببرود ثم تحدث ببرود اكبر:-اه بخونك….. تحدثت نور وهي مازالت تمثل الحزن…
:-في وشي كده طب قولي خلاص يا حبيبتي مش هعمل كده تاني… ثم صاحت بصوت عالي :-بتحضنها يا عمر… ابتسم عمر بسماجه وحضن ليل اكثر التي تضحك علي طفولتها :-اه … أدمعت عيني نور بتأثر ..:-طب خدني في حضنك انا كمان طب أبتسم عمر عليها وفتح يديه لم تتأخر عليه نور حتي ركضت وأحتضنته بحب أخوي أحتضن عمر ليل ونور وتحدث بتأثر:-رغم انكو تعبني وهتجلط بسببكو بس والله بحبكو… ثم تحدث بمزاح.:-عارفين ايه اللي مدايقني دلوقتي .. رفعت كلاً منهما وجهها له. ثم أكمل هو حديثه …
:-اني مش هحط تلج في ضهر ليل ومش هترقص رقصه القرود واني مش هسحبك يا نور زي البهايم دي كانت احلي لحظه والله…. ابتسمت نور بشر تحدثت قائله :-بقا كده يا موري طيب.. فهم عمر مقصدها حتي اخرجهم من احضانه بعنف وأخذ يركض بسرعه كبيره وخلفه نور التي تمسك بعصا وجدتها بجانب فراش ليل ..
:-كده تبوظ اللحظه يجدع ده انا كدت ابكي والله…. عمر وهو مازال يركض :-الاه!!! مش بقول الحقيقه انا بحبكو تتعذبو….
:-كده ماشي يا عمر وقفت نور امام السفره وعمر يقف امامه من الناحيه الاخري وكلاهما يأخذو انفاسهم بصعوبه .
:-طب سماح المرادي يا نوري .. هزت نور رأسها بالرفض ..:-تؤتؤ بتحلم….
:-صدقني أخر مره لما ليل تتفزع تاني واخدكو في حضني مش هقول حاجه هنعيط بس ها ايه رأيك… رفعت نور يدها علي رأسها تدعي التفكير..:-صدق يلا فكره واقتنعت…..:-شوفتي عشان تعرفي ان عروضي متتعوضش…. ابتسمت نور بغباء ثم وضعت العصا علي السفره وذهبت اللي المطبخ وكأن لم يحدث شئ وانهم كانو يتسابقون في صاله المنزل…..
دقائق حتي وجد عمر الذي كان يجلس علي الاريكه يتفحص هاتفه ليل ونور يخرجون من المطبخ ويحملون الاطباق وأخذو يرصونها علي طاوله السفره….جلس كل منهما علي كرسيه الخاص وبدأو في تناول الطعام حتي تذكرت نور شيئاً
:-ألا قوليلي يا ليل هي العصايه دي كانت بتعمل ايه جنب سريرك… تحدثت ليل ببرود وهي مازالت تتناول طعامها…
:-كنت جيباها أجري بيها ورا عمر. لما يحط في ضهري تلج بس انتي قمتي بالمهمه دي….
تنحنح عمر بخوف:-احممم طب عن اذنكو بقاا تركهم عمر يضحكون عليه بشده بينما هو دلف اللي غرفته حتي يأخذ أغراضه ويذهب اللي عمله…….
♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡
في صباح اليوم التالي استيقظ يزن اولا نظر يزن اللي اخته التي مازالت نائمه وقبلها علي جبينها بحب ثم ذهب تجاه أخيه وهزه برفق حتي يستيقظ أستيقظ زين ثم نظر اللي ريم هو الاخر وقبلها علي جبينها بحنان ثم ذهب مع أخيه اللي غرفه الرياضه….
:-عارف يا يزن انا فرحت اوي ان ريم نامت في حضننا النهارده…. تحدث يزن الذي كان يجري علي المشايه… :-صدقني وانا فرحت اوي بس اللي شاغل بالي ايه اللي يخليها في الحاله دي… اومأ له زين وتحدث قائلا:- احنا نسأل جدو أكيد عارفه…. لم يرد عليه يزن وظل يفكر ماذا حدث لأخته حتي يحدث لها هذا وتكون بذالك الانهيار….. استيقظت ريم وجدت نفسها في جناح أخوتها أبتسمت تلقائيا عندما تذكرت ماذا حدث البارحه ذهبت ريم اللي غرفه الرياضه اللي يزن وزين وجدت يزن مازال يجري علي المشايه وزين يمارس رياضه الضغط بيد واحده…
ابتسمت ريم وتحدثت قائله:-صباح الخير… نظر كلاً منهما تجاه ريم وأبتسمو عليهاا وقف زين وذهب إليها واجلسها علي الاريكه وجلس هو علي ركبته ويزن هبط هو الاخر من علي الاله وينظر لها بأبتسامه…. أردفت ريم قائله بتساؤل:-في ايه يا أبيه…
أمسك زين يدها بحنان :-كنتي بتعيطي ليه امبارح… توترت ريم كثيراً ولاحظها كلاً منهما ويزن ينظر لها ينتظر إجابتها….
:-انا بس كنت خايفه…. هبت واقفه بسرعه :-انا هنزل بقا باي…
:-استني يا ريم… كان هذا صوت يزن التفتت له ريم بخوف هي لا تريد ان تخبرهما بمرضها لا تريد ان تقلقهما…. ابتسم يزن لها وتوجه اللي خارج غرفه الرياضه…. وتحدث قائلا..:-هننزل مع بعض…. ارتسمت البسمه علي وجهها سريعاً واخذت تتنطط بفرحه عارمه وهي تصيح بصوت عالي:-اععع بجد احلف بالله اعع ينهوي اتصدق ده كان حلم حياتشي اه والله…. ابتسم زين ويزن عليها متجاهلين طريقتها في الكلام…
في الاسفل وخاصه في غرفه الطعام….
:-يعني ايه يا داده ريم مش في اوضتها… تحدثت الداده فاطمه بخوف عليها:-والله يا بني ما اعرف انا دخلت اصحيها ملقتهاش….
هب معاذ واقفا ويتحدث بخوف ينهش قلبه علي أخته:-يعني ايه باسم اتصل بالحرس إسألهم اذا كانت خرجت الصبح ولا لا….
تحدث باسم وهو يستغرب تصرفات أخيه:-اهدي يا معاذ هتلاقيها طلعت بدري ليه الخوف ده انت رن عليها….
صاح معاذ بصوت عالي.:-عشان اللي حصل امبارح يا باسم ريم المفروض تعمل عمليه نسبه نجاحها متعديش الـ 2 في الميه وجاي تقولي خايف ليه جلس معاذ بتعب واضح.:-عرفت امبارح موضوع العمليه وكانت تعبانه انا خايف يكون حصلها حاجه….
:-عمليه ايه دي يا معاذ؟؟؟؟!
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (روايه احفاد المنشاوي)
إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)