إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
روايه احفاد المنشاوي الفصل الثامن 8 بقلم امنيه محمد
الحلقة الثامنة
نظر باسم اللي ذلك الذي يجلس علي الكرسي ولا يوجد به شئ سليم…
:-اضربك فين مبقاش فيك حته سليمه…
تحدث الاخر بتعب…
:-ابوس ايدك كفايه انا بني ادم زباله ومستعد اسلم نفسي بس ارحمني….
تحدث باسم ببسمه مخيفه تشبه كثيراً ابتسامه التؤام….
:-تؤؤ مليش مزاج اسيبك بصراحه…
بكي المدعو جلال بتعب وترجي…
:-والله مقادر استحمل اكتر من كده ابوس ايدك سيبني…
اقترب منه باسم وامسك شعره ورفع رأسه اللي الاعلي لينظر اليه…
:-ده حق كل دمعه نزلت منهاا يا زباله حق كل صرخه صرختها.. حق وجعهاا… شدد باسم علي شعره اكثر وتحدث بفحيح.. :-عارف بعد كل ده ولسه مرتحتش… ابتسم باسم بخبث ثم تركه يده ثم تحدث قائلا…
:-احب اقولك ده كان عقابي ليك.. لسه بقا اللي انت عذبتها واغتصبتها… نطق باسم اخر كلماته ببطئ شديد….
:-كفايه بقا انت خدت حقها وزياده…
:-انا كده معملتش حاجه فيك قصاد اللي هعمله دلوقتي اهدي كده يا جلال السنه طويله يا جدع…
♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡
اخرج ريان نور من احضانه وتحدث بمرح…
:-ابعدي بقا الله يقرفك بتنفي في الهدوم…
تذمرت نور من فعلته ثم اقتربت منه وامسكت طرف قميصه من الاعلي ومسحت دموعها…
:-بس كده هاا….
ضحك ريان من فعلتها ثم تحدث قائلا…
:-ايه اللي خلاكي تفتكري ده كله يا نور؟؟؟!
نظرت نور امامها وقد تذكر ما فعلته ليل ثم حكت اللي ريان ماذا حدث بالتفصيل وهي تبكي…
:-انتي عارفه ان ليل عصبيه ومندفعه يا نور هي متقصدش..
:-عارفه انها متقصدش بس انا اتوجعت اوي يا ريان…
:-خلاص يا قلب ريان تعالي بقا اقعدي مع ماما هي كده كده كانت هتجيلكو…
:-لا انا هرجع البيت….
اومأ لها ريان بأعتراض ثم نهض من جلسته وساعدها في النهوض ثم تحدث قائلا…
:-والله ما هيحصل نبع الحنان لازم تشوفك وبعدين هنروح مشوار صغنن كده وهنروح لماما ويا ستي تبقي ترجعي بعديها..
اومأت له نور بالموافقه فهي تعلم اذا اعترضت سوف يأخذها عِنوه…
♡ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡
:-هي هتروح صح…
اومأ له جاسر بالموافقه وهو يفحص ريم ثم تحدث بأبتسامه….
:-اه طبعاً تقدر تروح معاكو….
اومأ له يزن ثم نظر اللي اخته وتحدث قائلا…
:-يلا يا حبيبتي…
كادت ريم ان تقف لكن لم تحملها قدميها حتي كادت ان تسقط لكن اسرع زين واسندها قبل سقوطها ارضاً…
:-مالك يا حبيبتي…
تحدثت ريم بدموع…
:-مش قادره امشي..
تحدث جاسر بأبتسامه عمليه…
:-ده طبيعي بسبب الكيماوي اللي انتي بتاخديه وكمان احنا كسفنا الجلسات هي بس وقت مؤقت عادي…
اومأ له يزن ثم حمل أخته وذهب بينما تبعه زين اللي السياره….
♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡
:-شمسي حبيبت قلبي…
:-حبيبت قلبك برضو يا باسم الكلب…
:-عملت ايه المرادي انا….
:-عملت ايه!!!!! بقا انا يا استاذ اتصل بيك ومتردش…
ابتسم باسم بحنان ثم تحدث…
:-اصل انا باخد حق البنت اللي خطفت قلبي…
:-اه يا خويا ثبيتني بكلمتين….
:-انا برضو… المهم مش هنتخانق هبعتلك السواق ياخدك وهيجيبك مكان…
شهقت الاخري بفزع…
:-يلهوي هتعمل ايه…
:-دماغك الشمال دي هتوديكي في داهيه يا روحي مع ان نفسي اللي في دماغك يحصل بس يلا الصبر حلو برضو…
:-علي فكره انت قليل الادب…
ضحك باسم عليها…
:-انا يا بنتي…
:-ايوه انت يا خويا قال يعني في حد في عيلتكو قليل الادب زيك اشحال ان اخوك ذات نفسيتو بارد تلاجه انما انت واخد عرق السفاله…
:-ذات نفسيتو!!!! لا بصي مش هعلق علي كلامك تاني…
:-ماله كلامي يا ابن خالد…
:-والله ابن خالد تعب معاكي اخلصي يا بت البسي عشان متتأخريش…. ثم اغلق الهاتف بدون ان يستمع للرد…
:-هو قفل السكه في وشي…. وحيات جمالك وجمال عيونك يا باسم يا ابن خالد لهعديها المرادي هه….
بعد وقت ليس بقليل هبطت شمس من السياره امام ذلك المخزن وجدته يقف ويضع يده في جيب بنطاله الاسود واليد الاخري يمسك بهاتفه ويتحدث في الهاتف نظرت له هي بتوهان… ثم همست بصوت منخفض…
:-اخراشي علي جمالك يجدع يخربيت حلوتك يجدع….
انهي باسم الهاتف ثم رأها تقف وتنظر له ابتسم لها هو وذهب اليها وتحدث قائلا….
:-القمر سرحان في ايه؟؟!
تحدثت شمس بأندفاع…
:-فيك..
ضحك باسم ضحكه عاليه بينما استوعبت شمس ماذا قالت للتو ثواني فقط ثواني ورأها تركض للداخل بطريقه مضحكه عندما رأها باسم ضحك بهيستريه وهو يحاول ان يوقفها لكن لا تستمع له فجأه سقطت علي وجهها وباسم فقط يضحك عليها نهضت هي بأحراج…
:-علي فكره كنت قصداها….
ذهب اليها باسم وامسك بيديها وتحدث وهو يحاول كبت ضحكته….
:-ايوه ما انا عارف..
كادت شمس ان تتحدث لكن شهقت بصدمه مما رأته…
:-يا لهوي ايه ده؟!!!
ابتسم لها باسم ثم تحدث قائلا…
:-انا خدتلك حقك يا قطتي دورك بقا….
:-دوري ايه يا باسم انت سبتلي حته اضربه فيها خدت كله لوحدك…
ضحك باسم عليها ثم تحدث قائلا…
:-يا روح قلبي نجيب دكتور يعالجه ونبدء من تاني…
نظرت شمس اللي جلال الذي يتسطح ارضاً كالقتيل…
:-تاني ايه بس ده زي ما يكون ترله وداست عليه…
:-طيب اللي انتي عايزاه انا هعمله…
تحدثت شمس بدموع تهبط علي وجنتيها…
:-مشيه يا باسم كفايه كده…
:-بس..
:-عشان خاطري..
اومأ لها باسم ثم شاور اللي رجل من حراسه يقف في الخارج بأن يفك قيده ويدعه يذهب…
:-كده حلو؟؟؟!
:-حلو اوي يا روحي تعالي بقا نشوف هنخرج فين…
ابتسم باسم ثم تحدث قائلا…
:-يلا يا قطتي…
♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡
:-احيييه ابتلع رحيم ريقه بصعوبه وهو ينظر لذلك الذي يرمقه بغضب واضح…
:-ابو الفهوووود عامل ايه انا كنت لسه سيبك جوا خرجت ليه…
تحدث يزن وهو مازال ينظر له ويربع ذراعيه عند صدره…
:-جيت اشوف حضرتك بتهبب ايه…. ثم امسك يزن رحيم من ثيابه وتحدث بفحيح…
:-اشوفك مقرب من اختي تاني يا قناص هقتلك….
ابتلع رحيم ريقه وهو ينظر اللي يزن بخوف..
:-اللي تؤمر بيه يا سيد الناس….
نظر له يزن ببرود ثم ترك ملابسه ودلف اللي جناحه مجدداً بينما انتظر رحيم دخول يزن حتي صاح بصوت عالي نسبياً….
:-لا يا فهد مش انا اللي اخاف منك اه…
:-لا شبح ياض….
نظر رحيم خلفه ليعرف مصدر الصوت ثواني حتي هرع بفرحه كبيره….
:-صديقي الصدوووووووووووق…..
ركض رحيم اللي الاسفل لكن وهو يركض سقط واخذ باقي السلالم زحفاً تحت ضحكات ريم الذي مازالت موجوده وضحكات ذلك الذي يرمق صديقه بسخريه…عندما وصل رحيم للنهايه اخيرا نهض سريعاً وتحدث بغباء…
:-هيييح وصلت بسرعه حد خد باله….
اتي رد له عندما صدح صوت ضحكات ريم بهيستيريه……نظر لها رحيم بهيام كاد ان يتحدث لكن تذكر صديقه فنظر له ثوانيي حتي صرخ بأسمه واحضتنه بقوه…
:-اتأخرت ليه…..
:-كان عندي حاجه لازم اعملها يا قناااااص….
خرج رحيم من احضان صديقه وكاد ان يتحدث لكن لمح شئ خلفه وتحدث بصدمه….
:-انت جايب نسوااان يلا نسوااان في قصر المنشاوي الطاهر العفيف……
♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡
:-يا عمر عشان خاطري اسمعني…
صاح عمر بصوت عالي…
:-اسمع ايه؟؟! هتبرري تقولي ايه بعد الكلام اللي انتي قولتيه لنور هاا خرجت من البيت ومحدش عارف هي فين او هتروح فين انتي مبتحسيش يا ليل…
تحدثت ليل ببكاء..
:-مكنش قصدي والله احنا كنا بنهزر مكنتش اعرف ان ده كله هيحصل والله العظيم مكنتش اقصد وزي ما انت قلقان عليها انا كمان قلقانه نور متعرفش حد خالص معرفش هي هتروح فين…
لم يجيبها عمر حيث انه دلف اللي غرفته مره اخري واغلق علي نفسه من الداخل واخذ يبكي علي اخته التي بالخارج ولا يعلم عنها شئ….
♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡
:-انت جايب نسوااان يلا نسوااان في قصر المنشاوي الطاهر العفيف……
:-نسوان؟؟؟؟! جرا ايه يا حوحوو انت نسيتني يا جدع؟؟!
عقد رحيم حاجبيه بعدم فهم…
:-حوحو؟؟! انا حوحو يا نور الكلب..
اردفت نور قائله..
:-الاه مش انت اسمك رحيم يبقا دلعك حوحو…
كاد رحيم ان يجيب عليها لكن صمت عندما تحدث ريان..
:-لا ثواني بقا انتو تعرفوا بعض ازاي؟؟؟!
ابتسم رحيم بسخريه…
:-يا بني دي رفيقه كفاحي يعني عندك مثلا يوم ما انا كنت متهان اهانه الكلاب الجربانه هي كمان كانت متهانه بس فرق اهانات يعني وانا وهي داخلين شرطه غلط برضو شوف ربك…
صاحت نور بمرح وهي تضرب كفها بكف رحيم..
:-صح يا شقيق…
ابتسم رحيم عليها تلاشت تلك الابتسامه عندما سمع صوته الصارم….
:-ايه اللي بيحصل هنا؟؟؟!
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (روايه احفاد المنشاوي)
إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)