إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
روايه احفاد المنشاوي الفصل العاشر 10 بقلم امنيه محمد
الحلقة العاشرة
قبل خمس دقائق كان يجلس علي الارض يستمع اللي محبوبته التي تقص عليه كيف علمت بأمر مرضها وكيف انها اخفت الامر عن الجميع الا معاذ وباسم والجد كان ينظر لها بدموع هبطت حزناً علي تلك الصغيره فهي بالنسبه له كل شئ….
:-ليه متصلتيش عليا وقولتيلي…
تحدثت ريم بدموع بسبب دموعه…
:-مكنتش عايزاك تقلق وبعدين كنت هتيجي وانت اساسا كان عندك شغل….
صاح ريان بصوت عالي وهو ينهض بعنف…
:-شغل ايه يا ريم بطلي هبل انتي عندي اغلي من.ده كله…
صدمت ريم من تصريحه هذا وكادت ان تتحدث لكن سبقها هو وشدها اليه فأصبحت امامه مباشره…
:-ريان!!!!!!
تحدث ريان بدون وعي…
:-ريان هيموت لو حصلك حاجه يا ريم هيموت صدقيني….
فتحت ريم عينيها بصدمه حتي كادت ان تتحدث لكن قاطعها صوت نور قائلا…
:-ارزعها بوسه مشبك علي طول….
نظر الاثنين اللي نور بتذمر لقطع تلك اللحظات التي لن تتكرر ابداً….
:-بت انتي انحرفتي يا بت…
تحدثت نور بسخريه قائله….
:-يا خويا انا منحرفه من زمان انتو اللي علي نياتكو…
ضحكت ريم علي تلك الفتاه المرحه لا تعلم ان هذه الفتاه التي أخيها تبرع لها بالدم… نظرت نور اليها بأبتسامه ثم تحدثت قائله…
:-مين الشيكولاته دي؟؟؟!
تحدثت ريم وهي تمد يدها اللي نور حتي تصافحها…
:-انا ريم المنشاوي اخت زين ويزن المنشاوي….
تحدثت نور قائله….
:-انتي اخت الحلويات اللي فوق وانا اقول الشيكولاته دي منين اتاريكي جايه من نفس البطن… ثم اقتربت منها قليلا وكأنها تخبرها سر ما….:-الا قوليلي ربنا يسترك دنيا واخره يا شيخه انتو الانتاج بتاعكو طبيعي ولا تركيب عشان لو تركيب تقوليلي الوصفه….
نظرت لها ريم بغباء شديد ثم زفرت نور بزهق… وتحدثت اللي ريان الذي يقف خلفهم بشرود….
:-تعالي يا عم روحني من البيت ده محدش عايز يقولي الوصفه ايه علي فكره انتو وحشين اه والله…. ثم خرجت من القصر بغضب وريم تنظر لها بغباء وريان ذهب خلف نور بعد ان ودع ريم علي وعد الحديث مره اخري……
كان ينام واخته في احضانه فزع عمر من نومه علي صوت طرقات عنيفه علي الباب نهضت ليل بفزع بينما عمر ذهب وخلفه ليل فتح عمر الباب بحذر شديد ثواني حتي وجد عاصفه تتجه اليه ولم تكن سوي نور التي بمجرد ان فتح الباب هجمت نور اللي احضان اخيها واخذت تبكي بأشتياق…
:-وحشتني الحبه الصغننين دول يا موري…
لم يستوعب عمر ماذا حدث للتو ثواني فقط ثواني حتي عانق نور واخذ يدور بها بفرحه واشتياق وليل بالخلف تنظر ارضاً وتبكي….
:-وحشتيني اوي يا نوري… ثم اخرجها عمر من احضانه واخذ يبحث عن اي ضرر حدث لها حتي تنفس الصعداء عندما وجدها بخير… نظرت نور خلف عمر وجدت ليل تنظر ارضاً وتبكي ركضت اليها نور واحتضانتها مما ادي اللي عدم توازن ليل وسقطو هم الاثنين ارضاً تحت ضحكات ريان الذي يرمقهم بحب شديد عقد عمر حاجبيه من هذا الصوت التفت وجده ريان فهو لم يلحظ وجوده ابداً ركض اليه عمر يحتضنه بحب…
:-ريااااااان…
عند سماع اسم ريان نهضت ليل التي كانت تبكي في احضان نور وهي تعتذر لها عما بدر منها وركضت اللي احضان اخيها الثاني بحب تلقفها ريان واخذ يدور بها بفرحه عارمه… ذمت نور شفتيها بتذمر….
:-علي فكره انا اللي كنت مفقودة مش ليل…..
ضحك الجميع عليها بينما ذهب اليها ريان وتحدث بغمزه…
:-اظن اللي انا عملته يعوضك هااا….
ضحكت نور عليه بشدة وعمر الذي يرمقهم بشر فهو الان فهم سر وجود نور مع ريان اذا فهم كانو مع بعض اذا…..
:-لا والله يعني انتي كنتي بتتسرمحي مع الاستاذ ريان وانا وليل قاعدين هنموت من الخوف عليكي….
تحدثت نور بهيام…
:-يارتني كنت سبت البيت ومشيت من زمان مش كان زماني قابلت قطعه الشيكولاته اللي متغمسه بكريم كراميل ده ياه يا جدع…..
نظر لها عمر وليل بتشنج بينما سقط ريان علي الارض يتذكر ماذا فعلت تلك المجنونه في قصر المنشاوي…..
كان يجلس علي سيارته ويرتدي تيشيرت اسود ويضع القبعه علي رأسه وتخفي نص ملامحه تقريباً ويصفر بأستمتاع وهو يرجع رأسه للخلف وكأنه يلعب لعبه ما… ثواني حتي ارتسمت بسمه خبيثه علي وجهه عندما استمع اللي صوت اقدام تقترب منه…. ثم همس بنبره مرعبه…
:-وقد بدأت اللعبه للتو اعزائي….
انزل رأسه وهبط من علي سيارته وهو مازال يضع علي رأسه قبعه التيشيرت الاسود الخاص به…. رمقه الذي كان يقف امامه بخوف شديد…
:-من أنت؟؟؟!
ابتسم ابتسامه مرعبه ثم قلب رأسه اللي ناحيه اليمين قليلاً ثم تحدث بنبرته المرعبه كالعاده…
:-ابتسم عزيزي فانا الذي سأرسلك رحله اللي الجحيم..
بلع الشاب الاخري ريقه برعب وكاد ان يركض لكن توقف عندما سمع صوته الحاد
:-اياك وان تفعلها فانا هكذا سأغضب صدقني….
لم يعطيه الشاب ايه اهميه ثم ركض بأقصي سرعه لديه حتي يستطيع الفرار من ذلك الجزار…
:-حسناً يا فتي لقد اغضبتني للتو….
كان يركض باقصي سرعه وهو يلتفت اللي الخلف حتي يطمئن ان هذا الرجل لا يتبعه ثواني وقد اصتدم بشئ صلب سقط علي اثره رفع الشاب رأسه ثواني حتي فتح عينه بصدمه…
:-كيف… انا.. كيف؟؟!
ابتسم الرجل الاخري بسمته المرعبه تلك…
:-مفاجأه اليست كذلك….
:-ايدك تقيله يا عمر علي فكره….
صاح عمر بصوت عالي ونفاذ صبر من تلك المجنونه…
:-حرام عليكي فضحتينا عند الناس يا نور…
شوحت نور بيديها ثم تحدثت قائله…
:-يا سيدي ناس مين ده بقا زوجي قره عيني يعني مفيش حد غريب… وبالمره نجوز البت ليل للواد اخوه المرعب هما الاتنين مرعبين اساسا…
شردت ليل في حديث نور متجاهله تماماً جملتها الاخيره… تتزوج من ذلك الفهد؟؟! ولما لا هي بالكاد اعجبت به.. ثواني حتي ابتسمت بشر… حسناً عزيزي فانت لي ولي فقط…. ثم تحدثت اللي نور بنبره غامضه…
:-نور اجهزي عشان في معسكر تدريب الاسبوع الجاي….
:-معسكر تدريب ايه يا ليل انا مش عايزه اروح بتعب…
:-تتعبي؟؟؟؟! انتي عبيطه يا بت بصي كده كده اللواء علي اخره منك يعني حاجه كده او كده هتتعلقي يا نور…
لوت نور شفتيها ثم تحدثت قائله…
:-انا عارفه يا ختي الراجل ده مش طايقني ليه…
:-لا ابداً يا قلبي ملوش حق يدايق فعلا كنتي هتجلطيه بس….
:-يا بنتي احترمي نفسك ده مهما كان اللواء بتاعك…
شوحت نور بيديها اللي ريان…
:-يا عمي ياكش يطردني واخلص من اهم الوظيفه اللي قطمه وصطي دي….
هز عمر رأسه بيأس منها ثم نهض وتحدث قائلا….
:-يلا يا ليل انتي ونور قومو جهزوا العشا عشان ريان هيتعشي معانا…. كاد ريان ان يعترض لكن قاطعه عمر بحده…. :-مفيش نقاش يا ريان ثم يلا عشان عايز اتكلم معاك….
صاحت نور بتذمر اللي عمر الذي كاد ان يفتح باب غرفته….
:-علي فكره انا كنت مفقوده المفروض تهتمو بيا….
رفع احدي حاجبيه ونظر لها بشر…. ثم تنحنحت نور وركضت اللي المطبخ تحت ضحكات ريان وليل عليها بينما ريان خبط كتف عمر بفخر…
:-ولا وبقي ليك كلمه يا موريييي…
:-ابتسم عمر بفخر وكاد ان يجيب لكن لمح نور وهي تأتي من المطبخ تحمل سكين وتتجه اليه بشر….
:-ولاا مش نورر اللييي يتعمل معاها كده ايونننن اصحووووووو…….
نظر عمر اللي نور ثم اللي السكين ثواني حتي ركض اللي غرفته يغلق عليه من الداخل بخوف مصطنع… بينما نور ذهبت اللي باب الغرفه واخذت تطرق عليه بعنف….
:-افتحححح يا عمررررر….
عمر من الداخل….
:-مش فاتحححح…
صاحت نور بشر….
:-هتفتح يا عمر..ثم جلست علي الارض وربعت قدميها…:- وأدي قاعده اما اشوف هتخرج ازاي يا عمر الكلب….
كل هذا وليل وريان يجلسون ارضاً ويضحكون عليهم بشده فهم هكذا من الصغر…… بينما عمر من الداخل يلطم بقهر…..
:-احيه اتحبست يا منحوس….
ذهب ريان اللي نور التي تجلس امام غرفه عمر وعلي وجهها علامات الشر…..
:-خلاص يا نوري سماح المرادي….
نظرت له نور ثم نهضت ونفضت ثيابها ثم تحدثت قائله….
:-عشان عيونك الملونه دي بس يا ريااان بس وربناا كلمه كمااااان وهغزو ايونننن انا ظابطه هعرف اطلع نفسي منها زي الشعره في العيش….
قال ريان مصححاً….
:-العجين!!!!
رفعت نور رأسها ثم شوحت وهي تغادر من امام غرفه عمر….
:-سيان.. الاتنين نفس الحاجه….
فتح عمر الباب واخرج رأسه يراقب المكان. ثم نظر اللي ريان الذي ينظر له بسخريه…
:-نردهالك في الافراح يا حبيب اخوك….
هز ريان رأسه بيأس من الاثنين فهم سيبقو مثل الماضي ولن يتغير شئ بهم رغم انهم كبروا علي كل هذا لكن بالعكس بل ازداد جنونهم ايضاً. ثم دخل اللي غرفه عمر حتي يعرف ماذا يريد منه عمر….
:-مستنيك….
نظر زين بجانبه اللي اخيه الذي ينام علي ظهره ويضع يده تحت رأسها وينظر اللي السقف….
:-مش فاهم..
ابتسم يزن بخبث ثم اعتدل واعطي وجهه اللي زين….
:-يعني نور يا زين….
رفع زين حاجبيه بأستغراب….
:-نور؟؟؟! مالها….
:-امممم لو فاكرني عبيط ومش فاهم تبكي غبي ولو فاكرني مخدتش بالك من كلامك معاها تبقا برضو غبي انا مش رحيم ولا ريان ولا معاذ ولا حتي باسم عشان تضحك عليا بالكمتين دول يا زين انا عارف كويس انت بتعمل ايه….
ضحك زين بشده علي اخيه فهو حتماً قام بشغل المخابرات وعرف كل شئ يفعله…. ثم تحدث بخبث قاصداً جعله يعلم انه ليس الوحيد الذي يفهم كل شئ….
:-طيب علي الاقل انا بحاول مش زيك….
ابتسم فهد بخبث وفهم ما يود اخيه قوله ثم تحدث مباشره….
:-انا مستني الوقت المناسب عشان استغله انما انت بدأت المعركه بدري اوي…..
انقلب وجه زين الخبيث اللي الجاد وتحدث اللي يزن…
:-بمناسبه المعركه… كلمته؟؟؟!
ابتسم يزن بخبث اكبر….
:-عيب عليك وقام بالمهمه بأحسن ما يكون….
ابتسم زين هو الاخر بخبث فهم الان قد بدأو في رحله الانتقام خاصتهم….
:-ماذا تقصد يا هذا…
تحدث الرجل برعب….
:-لقد.. لقد… وجدوا ماركوس مقتول يا سيدي….
نهض فرانك بعصبيه شديده….
:-من فعل هذا؟؟؟؟!
لم يجيبه الرجل خوفاً مما هو قادم…. لكن انتفض بسبب اقتراب فرانك وامسكه من ثيابه بعصبيه شديده….
:-من فعل ذلك بأبني يا حقير….
تحدث الرجل بسرعه….
:-أدريانو سيدي أدريانو فهو قد اتفق مع التؤام لهذا….
صدم فرانك بشده من هذا كيف أدريانو سلفادور المدعو بالجزار والمعروف بدمويته كيف وصل له التؤام وكيف يعرفونه من الاساس؟؟؟!فهذا الرجل ومجموعته يزعجونه وبشدة منذ ذلك الوقت الذي هزم فيه ابنه المدعو ماركوس علي يد أحد أخوته…ثم ابتسم بشر وتحدث قائلا.. :-اوه لقد وجد أعزائنا مساعده هُنا حسناً لقد أعلنو الحرب اذا… ثم ابتسم بقذاره…:-فلنجعلها حرب أعزائي…. ثم وجه نظره اللي ذلك الرجل وتحدث قائلا…
:-قلت لي انهم لديهم أخت اذا حسناً فلنعيد الماضي رأفت…
فتح ذلك المدعو رأفت عينيه بصدمه…
:-كيف فرانك كيف نحن فعلناها سابقاً وقد وعدتني انني لن أفعل مثل تلك الأمور مجدداً…
أبتسم فرانك بخبث شديد….
:-اووه يا عزيزي هل ارتعبت من ذكر الماضي الم تشتاق لهذا يا رجل….
ابتسم رأفت بشر اكبر من ذلك الحقير فرانك…
:-حسناً فرانك لكن كل شئ وله حسابه عزيزي فأنا لن أضيع هذه الفرصه من يدي…
:-حسناً عزيزي لك هذا…. ثم همس بصوت خافت… :-اقترب موعد لقائنا اعزائي فلتستعدو اللي جحيم ينتظركوا….
:-شوفت نمله… عمله عامله… لمه صحبها بتشرب خمره…. هههاااء…… ثم وضعت يديها علي فمها تدعي التفكير….
:-هو كان بعديها ايه يا عمر؟؟؟!
تحدث عمر بحنق فهي منذ ساعه تقريباً تغني لهم بصوتها الذي يمقته الجميع رغم انهم يعلمون جيداً ان نور صوتها جميل لكن هي تستفزهم وقد نجحت في هذا وبجداره….
:-معرفش يا نور مش فاكر….
:-طب هوو هوو كان اللي مجنني هو كان واخد عقلي مني ه……..
صمتت نور عندما صاح ريان بصوت عالي…
:-بسسسسسسسسسس كفايه حرام عليكي….
تذمرت نور ثم زمت شفتيها وربعت يديها عند صدرها وتحدثت….
:-علي فكره بقا انتو مش مقدرين موهبتشي…
ردد ريان خلفها
:-موهبتشي!!!!!!
تحدثت ليل الذي كان تجلس وتستمع لهم علا وعسي احد منهم يوقفها عما تفعله…..
:-تعرفي من صغرك وجاي تتصدم بكلمها دلوقتي يا ريان….
هز ريان رأسه بأقتناع ثم صمت وعم الصمت المكان قبل ان ينتفضوا علي صوت نور العالي وهي تقول….
:-بهواااااااااااااااااياااااااااااااااااا
انخفض ريان وخلع حذائه ثم ركض خلف نور التي تضحك بهيستيريه عليه…..
:-وحيات امي ما انا سايبك يا نور الكلب… ثم تحدث بنبره توشك علي البكاء….. :-قطعتيلي الخلف يا بنت الفلطوس هتجوز واجيب سيف ازاي انا دلوقتي…..
كان عمر وليل يضحكون بشدة ثم تلاشت سريعاً عندما نظر لهم ريان بشر ولم يكن يستوعبو شئ حتي وجدوه يغير اتجاهه ويركض خلفهم فزع الاثنين ثم ركضو اللي غرافهم سريعاً وقف ريان في منتصف الصاله ويرمق الجميع الذي دخلو اللي غرفتهم هروباً من غضب رياان…
:-يخربيتكوووووووووووووو انا ابن********عشان فكرت اجي اقعد معاكو النهارده….
القي ريان حذاء ارضاً وارتداه وكاد ان يخرج خارج المنزل حتي وجد الثلاثه يركضون له ويرتمون في احضانه بقوة وهو يأخذهم في احضانه بحنان… رغم ان عمرهم متقارب لكن ريان اكثرهم عقلاً وهدوء ويعتبرهم ابناءه وليس اخوته….
كان يقف امام مخازنه التي تحترق للمره الثالثه بشر يتطاير من عينيه لكن لمح ورقه مطويه علي سيارته من الامام…اغمض فرانك عينيه بعصبيه وقبض يده علي الورقه بعنف الذي كان مكتوب بها”ما رأيك بهذه المفاجأه عزيزي فرانك ارجو ان تنال اعجابك… #عزيزك أدريانو سلفادور….. صاح فرانك بصوت عالي…
:-أدريااااااانوووووووووووووو
كان يمشي وهو يصفر بأستمتاع ثم دخل منزله ولكن صدم عندما هجم عليه اصدقائه…..
:-يا حقيييييرررر لما لم تأخذنا معك أدري….
ابتسم أدريانو ببرود….
:-لم أرد ان يشاركني أحد في هذه المتعه يا عزيزي…
هجم عليه الجميع بغضب….
:-سوف نقتلك أدري…..
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (روايه احفاد المنشاوي)
إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)