إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
روايه بنات السعد الفصل السابع 7 بقلم نورهان ثروت
الحلقة السابعة
واقف هشام امامه وقال:تكون ست البنات يابن *** جذب يده بعيد عن ساندي وصف*عه بقو*ه وضع الشاب يده على وجهه وقال وربنا ما هسيبك جذب من جيبه ا*لة حا*ده وقال بقي انت بتضر*بني انا
نظر له هشام بسخريه وقال :نزل ياض اللعبه دي هو فين عم مصطفي هو دا مش ابنه سامر ازاي سايب ابنه ماشي بالمص*يبه دي
نظر له سامر بغض*ب وقال:ملكش دعوه بابويا انت سامع انا هخليك تعرف ازاي تضر*بني و
قطع كلماته صوت شخص يقول بحد*ه :سامر نزل ايدك وابعد عن هشام
نظر سامر لذلك الصوت ثم وضع يده وراء ظهره وقال بضيق:يابويا ضر*بني وسط الناس انا ليا حق عنده و
قطع هشام كلماته وهو يقول :ياعم مصطفي انا اكيد مش هضر*به من غير سبب سامر زي اخويا الصغير بس هو محتاج يتقرص ودانه هو كان بيضا*يق بنت الحج السعد انت عارف عم السعد لو عرف ان واحده من بناته حد جه جانبها هتكون مص*يبه
مسك الحج مصطفي يد ابنه ونظر لساندي وقال:حقك عليا يابنتي انا هاخد ليكي حقك منو امسحيها فيا وانا عمك مصطفي ساكن هنا وصاحب السوبر ماركت دا لو عايزني فى اي حاجه هتلقيني جنبك دا انتي ابوكي خيره على الكل بعد اذنكم سلام عليكم ثم جذب يد ابنه وهو يقول بغ*ضب تعال ياسبب المصا*يب كلها مسك مطو*ه ياض دا انا مش هخلي فيك حته سليمه بس نروح
نظرت ساندي لهشام وقال بامتنان :شكر انك ساعدتني بجد مش عارفه اقولك اي
ابتسم هشام وقال :متقوليش حاجه ياستي المهم انك كويسه انتي هتجيبي حاجات من هنا ممكن اساعدك و
نظرت له ساندي بضيق وقالت:ما خلاص ياعم الحلو هو اي اللي تساعدني لا شكر لحد كده
ذهبت ساندي من امامه نظر هشام لظهرها وقال بصدمه:يالهوي دي عندها انفصام فى الشخصيه انا اللي غلطان اني ساعدتها
…………………
جلس فارس وهو يمسك فى يده خمار ويقول بهمس:ليه كان نفسي القي اجابه واحده بس منكى انتى حتي محبتنيش لو حبه صغيره دا انا عشقتك مكنتش عايز غير اننا نكون مع بعض بس انتى غدرتي بيا تنهد بضيق وضع الخمار بجانبه ثم ضغط على زار بجانبه بعد مرور دقائق دق الباب ودخل عسكري المكتب وهو يقول :حضرتك عايز حاجه
اؤما فارس له بنعم وقال:ايوه يابني بقولك ابعت ليا الظابط سيد
العسكري بحترام :لكن الظابط سيد مش موجود بس هو قال ان مش هيتاخر هيروح مشوار مش بعيد عن هنا
اؤما فارس بتفهم وقال:تمام نادي ليا العسكري مجدي
العكسري :حاضر يافندم
غادر العسكري المكتب نظر فارس لرنه هاتفه وقال :السلام عليكم حضرتك عامل اي
اللواء اسماعيل :انا كويس يابني انا كلمتك لان انا جالي ملفك ومكتوب ان انت عندك مهمه فى اكاديميه الشرطه
فارس بعدم فهم:هعمل اي فى اكاديميه شرطه انا عارف ان الناس اللي هناك كلهم كويسين جدا
اللواء اسماعيل:مش كلها فى كم ظابط هناك احنا شكينا انهم بيوزعوا مخد*رات فى الاكاديميه وبره الاكاديميه عايزين ان انت اللي تكون مسوؤل عن القضيه دي بس خليك عارف انك هتروح على اساس انك جاي تدرب البنات هناك او انك تدرس ليهم غير كده لا
فارس بهدوء:فاهم يافندم انا باذن الله هجي لحضرتك في اي وقت حضرتك تكون في فاضي وهاخد كل المعلومات اللي محتاجها عن القضيه دي
اللواء اسماعيل :تمام يابني تعال ليا بكره على العصر فى المكتب
اغلق الولاء الهاتف نظر فارس لهاتفه ثم تنهد وقال بهمس:ربنا يستر من اللي جاي
…………..
دخلت ساندي المنزل وهي تبحث عن ولدتها ذهبت المطبخ وقالت:بقولك اي انا مش هنزل فى حته تانيه كان هيحصل مصيبه بسببي
نظرت لها سليا وقالت بقلق :فى اي يابت مالك جايه عامله كده ليه ثم نظرت ها بفضول اي اللي حصل
نظرت لها ساندي بغي*ظ وقالت :عشان فضولك دا مش هقولك اي اللي حصل اقتربت من والدتها التي كانت تنظر لهم بصمت ثم جذبت يديها وقالت تعالي ياست الكل هحكي ليكي اي اللي حصل بس خليكي عارفه ان دي اخر مره انا هنزل فيها
نظرت لها سليا بغيظ وقالت بصوت مرتفع:دا على اساس اني هموت واعرف يعني غوري مش عايزه اعرف حاجه ثم قالت بهمس الحق يتقال عايزه اعرف اي اللي حصل و
قطع كلماتها صوت سمر وهي تقول:يااا الف حمد وشكر لله اخير اتجنتت انا كان نفسي اشوفك من بدري وانتي مجنونه وربنا ياخد حقي منكى
نظرت لها سليا بصدمه مزيفه وقالت:انتى ازاي بتقولي كده انتي اكيد مش اختي انتى اكيد البت اللي اهلي لقوها فى الشارع
نظرت لها سمر بستغراب وقالت:هو مش المفروض انا اللي اقولك انتى مش اختي والجو دا
ابتسمت سليا وقالت:احنا الاتنين واحد ياصاحبي وطالمه احنا واحد امسكي المعلقه دي وانطلقي فى المطبخ انتي الملكه هنا
ثم ركضت من اماما سمر التي كانت تنظر لظهرها تاره وتاره اخرى لمعلقه وتقول :بت تعالي هنا انا غلطانه اني خرجت من اوضتي
………………
واقف يحيي فى المطبخ ينظر حواله ثم نظر لاليس وقال :اطبخ ليكى اي دلوقتي انا يابنتي مش فاكر اي وصفات اكل كنت بعملها زمان ما تخلي الداده هي اللي تعمل الاكل او نجيب اكل من بره
نظرت له اليس بضيق وقالت:لو قولت عايزه اكل من بره بتقولي غير صحي وانا مش عايزه اكل من ايد الداده اكلها طعمه وحش جدا
تنهد يحيي وقال :تمام هطبخ انا بس بشرط هتساعديني اقاعدي على التربيزه دي وكل ما اقولك هاتي حاجه تجيبيها على طول
ابتسمت اليس بسعاده وقالت :حاضر ثم عانقه وقالت انا بحبك اووي ياعمو
ابتسم يحيي وقال :وانا بحبك ياقلب عمو ويلا روحي اقاعدي مكانك بسرعه
…………..
واقف محمد فى مكتبه ويتحدث على هاتفه بهمس ويقول :انا خا*يف يعرف الحقيقه فارس لو عرف مش هيرحمني
المجهول :انت لازم تقوله الحقيقه فى اقرب وقت
محمد بضيق:هو انا لو عارف اقولوا الحقيقه ما كنت قولت من بدري انت مش بتشوف هو نظراته ازاي فارس مبقاش يثق فى حد ومبقاش عنده عزيز لو عرف الحقيقه مش بعيد يقت*لني
المجهول بغضب :ليه بتفكر كده انت عارف انك عملت الصح وان دا اللي كان المفروض يحصل
محمد :عارف ان دا الصح ثم قال بتصميم بس فارس مينفعش يعرف حاجه عن الموضوع دا غير
قطع كلماته صوت فتح الباب ودخول فارس وهو يقول :انا مينفعش اعرف اي
…………
جلست سمر على الاريكه وهي تنظر لهاتفها وتقول :اخيرا باب التقديم التفتح
نظرت لها سليا بعدم فهم :باب اي اللي اتفتح
ابتسمت سمر واقتربت منها وهي تقول بحماس :بصي تقديم لاكاديمية شرطه اتفتح من ضمن الكليات اللي مطلوبه كليه حقوق وتجاره ما تيجي نقدم مع بعض
ابتعدت سليا عنها وقالت:اكشن مليش فيه انا ليا كوميدي رومانسي لكن اكشن متلقينيش ياعيوني ويلا ياختي ساعديني نحط الاكل ابوكي لو خرج من الاوضه ولقي الاكل مش على التربيزه هيتخانق معانا
نظرت لها سمر بغيظ وقالت:عندك ساندي ياختي انا هقاعد اقدم علي النت دلوقتي انا مش عايزه اضيع اي وقت
نظرت لها سليا بسخريه وقالت:ابقي قابليني لو قبلتي دا انتي بتتحركي من المطبخ لصاله وبتقاعدي نص ساعه ترتاحي بعدها
نظرت لها سمر بخب*ث وقالت:هتشوفي اني هنجح بس ساعتها اعرفي انك اول واحده هتتحبسي ثم قالت بغرور مزيف على ايد الظابطه سمر السعد
………….
دخل هشام المحل وهو ينظر لولده الذي ينظر له بغض*ب ويقول :هو دا اللي مش هتتحرك من جنبي ياهشام دا انت مقاعدتش جنبي لحظه واحده انا مش فاهم انت ليه مهمل كده
ابتسم هشام وقال : ياحج انت عارف اني مقدرش على القاعده دي غير اني كنت بتمشي شويه ومبعدتش عن المحل المهم كنت عايز اسالك على حاجه
نظر له الحج محمود بستغراب وقال:خير يابني عايز اي
جلس هشام بجانبه وقال بتساؤل :هو انت ليه مقولتش ليا قبل كده ان الحج السعد عنده بنت اللي كانت موجوده فى المستشفي والخناقه
نظر له والده بستغرب وقال:اقولك ليه غير ان الحج السعد معندوش بنت دا عنده تالت توام شبه بعض جدا انا اصلا مستغرب انك عرفت ان البت اللي فى الخناقه هي اللي فى المستشفي انا نفسي فى اوقات بتلخبط بيهم
نظر له هشام بعدم فهم وقال:هم لدرجه دي شبه بعض انا عرفت البنت دي صدفه لان معرفش اصلا ان ليها توام ثم قال بفضول هو اي الاختلاف بينهم
نظر له والده بتركيز :قال تقريب الوحيده اللي معندهش حاجه تميزها هي ساندي وهي دي بتاعت الخناقه والمستشفي لان سمر وسليا واحده عندها غمازه واحده عندها حسنه فى وشها ثم قال بتساؤل بس انت مالك اصلا بيهم وبتسال ليه
نهض هشام وهو يقول بتوتر:انا انا عادي يعني فضول ثم قال بتهرب انا هروح انام عايز مني حاجه
نهض والده وقال:اه عايزك لما تطلع ترتاح اول ما تصاح اتصل بيا عرفني وقولي عايز تاكل اي عشان اجيبه وانا طالع
………….
جلس فارس امام محمد وقال بضيق و شك:خليك عارف ان انا مستحيل اصدق ان الحاجه اللي مخبيها عليا هي مهمه سريه دا من امتي كان في مهمه سريه بينا
ابتسم محمد بتو*تر وقال:يابني براحتك متصدقش هو انا هخبي عليك اي يعني انت عارف اني مقدرش اخبي عليك حاجه مهمه
ابتسم فارس بسخر*يه وقال:زمان كنت عارف كده بس دلوقتي مبقتش عارف حاجه مسيرك فى يوم هتيجي وتقولي او انا هعرف لوحدي ثم قال بتحذير بس ساعتها لو طلعت مص*يبه مش هخليك تعرف تقف على رجلك تاني
ابتسم محمد وقال بخو*ف :خلاص بقي يافارس انا بقولك مفيش حاجه مهمه المهم انت اي اللي جايبك هنا انت لو عايزني هتطلبني فى مكتبك
نظر له فارس بغض*ب وقال:انت عبي*ط ياض قولي لو عبي*ط مانت عارف ان زفت مكتبي مراقب ازاي هجيبك واتكلم معاك ثم قال بجديه المهم انا عملت اللي قولت ليك عليه عايزك تراقب كل المناطق اللي هبعتها ليك على الواتس اي منطقه تحس فيها حاجه غريبه قولي عليها
اؤما له محمد بتفاهم وقال :تمام هعمل كده متقلقش بس المهم طمني عليك انا ليه حسك مش كويس
تنهد فارس بضيق وقال:مش قادر انساها يامحمد كل يوم افتكر ذكريات لينا انا بحبها
نهض محمد وهو يقول بغض*ب :انت اي ازاي لسه بتحب واحده زي دي انت متخيل ان لو هي مش مي*ته كان زمانك انت اللي مي*ت كانت هتق*تلك مكنتش هتسيبك حي
نظر له فارس بحزن وقال :عارف عارف ان هي ابشع انسانه فى الكون بس انا مش متاكده انها ما*تت انا مش فاكر حاجه من اليوم دا كله اللي فاكره ان هي حاولت تقت*لني بعدها معرفش اي اللي حصل وهي فين اصلا ولو ما*تت فين جثته او على الاقل فين قبر*ها انا حساس انها عايشه نفسي تكون عايشه واسالها سوال واحد بس اشمعنا انا انا حبتها بجد
ابتسم محمد بسخريه وقال:متقلقش ما*تت وتسال مين دي شيطا*نه مستحيل تعرفك حاجه فوق بقي يافارس واتجوز وعيش حياتك انت مستحيل تعرف تعيش لو فضلت تفكر فيها
تنهد فارس ثم نهض وهو يقول :مفيش فايده من الكلام معاك او مع اي حد انا هغو*ر من وشكم ويمكن ارتاح واعرف افكر
غادر فارس المكتب واغلق الباب وراءه بقوه نظر شخص كان يقف قريب من الباب لظهر فارس ثم ضغط فى هاتفه على عددت ارقام وقال بهمس:الو ياباشا شكل فارس عنده نقطه ضعف وهي بت محمد بيقولوا ما*تت بس هو شكك انها عايشه انا هدور وراء الموضوع دا لو فعلا البت عايشه هنعرف نستغله اووي
ابتسم المجهول وقال بخبث :حتي لو مش عايشه جيب ليا كل المعلومات وسيب الباقي ليا
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (روايه بنات السعد)
إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)