إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
روايه لينا القدر الفصل الاول 1 بقلم بتول اسامه
الحلقة الاولى
كانت بنت تجري سريعا
احمد: مش هسيبك وهجيبك تحت رجلي..
كانت تجري بي الفستان الابيض تبكي وتصرخ : ارحموني بقا. انا لو مش بنتكم قوليلي .
احمد : تعالي هنا يا الي هتجيبلنا العار وشدها من شعرها
ذهبوا الي المنزل
سعديه: ابوس ايدك يا فوزي سيب البنت
فوزي بشر: هسيبها اي انت عيزاها تجيبلنا العار ولو مش سكتي احطك مكانها ..
هناك في غرفه مظلمه ..
تبكي وتصرخ : مش هتجوزه ومش با. العافيه هيبقي غصب عنكم
دخل الاخ..
احمد: مين يا بت الي مش هتتجوزيه بكرا العريس هيجي لو مش برضاك هيبقي غصب عنك
_______
عند البطل
زين..
الاب: خلاص يا زين خطوبتك بكرا
زين بصدمه: علي مين ازاي مقولتليش حاجه زي كدا
الاب: بنت صديقي البنت محترمه ومؤدبه دي حتي بنت اكابر
زين: ولا. تقولي بنت اكابر ولا غيرها انا مش هتجوزها
الاب: لا هتتجوزها يا زين كفايا بقا الفقر الي احنا عايشين في دا
زين: فقر اي الي احنا عايشين في. دا انا صاحب اكبر شركه وتقولي فقر الفيلا الي عايشين فيها دي وتقولي فقر دا انت تحمد ربك علي الي عايشين في ولا علشان صحبك اغني منك بشويه يبقا خلاص كفايه بخلك علينا بقا..
ذهب زين من امام الاب وذهب الي مكانه المفضل
زين: انت همك الفلوس مش كفايه انت سبب في م°وت امي قدام عيني وانا طفل بسبب بخلك وسبب في دمار طفولتي عايز تدمر حياتي تاني ليه اكتر مهي ادمرت..
_____ تعريف بسيط عن الشخصيات
زين عنده 23 سنه عينه عسلي فاتح ووسيم عايش مع باباه مامته متوفيه من صغره
لين بنت عندها 20 سنه عندها الاب والام والاخ لكن باباها قاسي شويه لا اتنين بسبب معتقاداته القديمه الجاهله السيئه عن البنات والي ممكن تجيب العار ليهم. والاخ شبيه في صفاته وكل يوم يجيبلها عريس
_______•
عند لين..
الام:
البسي يا بنتي علشان العريس برا
لين: لا يا ماما عايزين تجوزوني واحد قد ابويا الي هو مش اب اصلا
الام: عيب يا بنتي تقولي كدا هو اكيد عايز مصلحتك علشان خاطري يا بنتي اسمعي الكلام بدل ميضربنا تاني هو و اخوكي
لين: حاضر يا ماما حاضر
ذهبت لين وهي تبكي
وطبعا اثار وشها باين عليها
العريس : عايز كام بقا يا فوزي عليها
الاب: اتنين مليون جنيه
العريس لو لقيتها زي القمر مش خساره فيها اكيد
بس لو لقيتها لا يبقا خلاص
دخلت لين عليهم وهي ماسكه صينيه الشاي
الاب بعصبيه مع الام بهمس
الاب : مش قولتلك خليها تحت حاجه علي وشها دي
الام: اتحايلت عليها اوي. ومش رضيت
الاب بضحك: اي رايك بقا
العريس: معلش يا فوزي بقا. مش هي دي الي انا عايزها
لين بفرح: احمدك يارب
الاب: لا احنا كنا متقفين اي الي حصل بس
قام العريس.
العريس : خلاص بقا فرصه سعيده
علي باب البيت
لين بهمس شكرا ليك بجد
العريس: لا عادي انتي زي بنتي
بعد دقيقتين..
الاب: تعالي هنا يا بنت… كل شويه نجيبلك عريس شكل ويتفش منك
وبدا يضرب فيها ….
الام تبكي وتصرخ: علشان خاطري سيبها
جاء. الاخ ومعه سك/ي/نه مولعه نار
الاخ: يلا هي مش بتيجي غير بكدا
الاب: لله عليك يا احمد فعلا هي مش بتيجي غير بكدا
بدا الاب يحط السلاح علي لين
لين بوجع وصراخ
الام تبكي بحصره علي بنتها…
بعد مخلص الاب ضرب في لين
الاب : يلا ارميها علي الاوضه المظلمه
الاخ: من عيني
ذهب الاخ بلين ورماها علي الارض وقفل الباب…
_____عند زين
زين: بصي يا ساره من الاخر انا مش بحبك
ساره: ليه يا زين انا بحبك طيب ليه كلمت باباك يكلم بابي
زين: بابي بصي يا ساره انتي كل يوم مع شاب وتيجي اخر ليل
ساره: دول اصدقائي يا زين مش ناس غريبه
زين: اصدقاء هههه انتي بتهزري صح..
ساره: لا مبهزرش يازين وخلاص هنتجوز قريب
زين: وانا مش عايزك يا ساره
كان في سلاح في طبق فاكهه
ساره: لو مش اتجوزتني يبقا هتكون سبب في موتي
زين : براحتك
ساره: خلاص ماشي
زين بصدمه ساره يلهوي
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (روايه لينا القدر )
إذا أردت أن تقرأ الرواية كاملة الآن، انضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)